Spectacolul "Pescarusul", de A.P. Cehov, pus in scena de regizorul Andrei Serban la Teatrul "Radu Sanca", va inaugura, la inceputul anului viitor, Capitala Culturala in Sibiu. Regizorul a tinut repetitii cu public timp de patru zile, la sfarsitul lunii trecute, prezentand spectacole cu o dubla distributie, una bucuresteana si alta sibiana.
"Sunt nume foarte mari - Maia Morgenstern, Marian Ralea, Andreea Bibiri, Mircea Rusu si altii. Faptul ca Andrei Serban a revenit pe o scena de teatru de la noi dupa atatia ani este o oportunitate pentru cat mai multi actori sa lucreze cu el", a explicat ideea dublei distributii Constantin Chiriac, directorul Teatrului National "Radu Stanca" din Sibiu.
Regizorul s-a intors dupa douazeci de ani la aceasta piesa, montand-o pentru prima data in Romania. El a mai pus in scena "Pescarusul" de doua ori, in 1980, la Teatrul Shiki, din Tokyo, si la Lincoln Center, in New York. Serban a transformat drama umana cotidiana in simboluri si in cuvinte nerostite, punand accent pe limbajul gestual.
Regizorul a cautat sa dea un nou inteles "Pescarusului", pentru ca el considera ca piesa lui Cehov este foarte putin romantica, reflectand in mod realist nefericirile si cenusiul din vietile oamenilor.
Repetitii grele
Repetitiile au inceput in zilele lui Ciresar, anevoios, cu cautari neintrerupe. Actorii au intrat in pielea personajelor dupa ce in fiecare dimineata erau supusi unui antrenament fizic sever. Cele doua distributii au muncit timp de o luna jumatate pana la epuizare. Intre pauzele scurte, fumul unei tigari era singurul care se facea simtit la "cabine".
Actorii tanjeau dupa stropul de cafea baut pe furate pentru a capata energia de a continua, pentru ca nu a fost deloc usor sa-l aiba la "carma" pe Andrei Serban. Culisele erau intr-o forfota continua, de pe scena se primeau comenzi: "Sa se pregateasca salata pentru actul IV" sau "Sa fie gata scaunele pentru actul II".
Soaptele se transformau in replici acide, sub indrumarile precise ale regizorului, iar textul a fost taiat si refacut cu rigoare, adaptat de Maria Dinescu si Andrei Serban. Distributia sibiana a avut-o tot timpul drept model pe cea bucuresteana.
In zilele repetitiilor cu public, colectivul de la Sibiu a evoluat aducand un ultim omagiu fostului coleg, Virgil Flonda, al carui trup neinsufletit era depus in incinta teatrului. Teama de imediata apropiere a publicului a fost cu greu infranta, si actorii s-au straduit sa-si ascunda tracul si unele mici imperfectiuni.
Intoarcere in Moscova de altadata
Scaune si pernute au fost puse de-a lungul unui paravan adus din Bucuresti de Andu Dumitrescu, scenograful spectacolului. O cortina imaginara s-a ridicat si toate privirile erau indreptate spre scena aflata in semiobscuritate. Cateva personaje asteptau si ele ceva: un spectacol promis de Konstantin, fiul Arkadinei.
Montarea lui Andrei Serban reda lumea Moscovei, in urma cu cateva decenii, in casa unei mare artiste, Arkadina. Povestea ei se intersecteaza de-a lungul piesei cu cea a lui Piotr Nikolaevici, Nina, Masa, Ilia, Polina, Boris, Evgheni sau Semion.
Piesa descrie drama lui Treplev in Moscova cenusie in care traiesc Arkadina si Trigorin. Intoarcerea Ninei din lumea larga reprezinta periplul unui spirit ratacitor. Trupul mort al unui pescarus, in jurul caruia este construita intriga piesei, e o premonitie pentru destinul personajelor.
Andrei Serban si-a conceput montarea ca un spectacol in spectacol, pe o scena goala, mizand doar pe jocurile actorilor si efectele de lumini. Costumele moderne, semnate de Maria Miu, au surprins penajul pescarusului, in culori de alb, negru sau gri. Amorteala unor zile caniculare a patruns si pe scena, iar timpul s-a oprit undeva in spatele peretilor din material transparent.
Maia, cea mai potrivita pentru rol
Maia Morgenstern, cu parul prins in codite, s-a dezlantuit, dupa numeroase accidentari din cauza miscarilor bruste si a indarjirii cu care a vrut sa intruchipeze o Arkadina cat mai reala.
"Chiar daca la inceput nu am vrut sa accept sa joc, ceva din dorinta cu care mi-a fost expusa ideea piesei la telefon de catre Andrei m-a determinat sa vreau sa fac si asta". Serban a recunoscut ca a stiut de la bun inceput ca "Maia este cea mai potrivita pentru a face acest rol".
Publicului i-a fost greu sa accepte dubla distributie si inconfortul fizic dat de amorteala de stat, timp de trei ore, in pozitie turceasca pe o pernuta de 20 de centimetri.
Comentariile acide nu au lipsit in pauzele spectacolului. "Jocul Marianei Presecan (n.r. - Arkadina din distributa sibiana) este copie fidela dupa cel al Maiei, se pare ca nu se poate desprinde, chiar daca ea pare mult mai rusoaica decat Maia".
Sau: "Vai, da’ ce prost joaca Istodor, fiul Maiei. Nu se poate asa ceva!", dar alti spectatori au fost de parere ca tanarul il intruchipeaza foarte bine pe Treplev. Cu bune si rele, spectacolul lui Serban a fost jucat cu transpiratii si aspiratii.
Irina Nikolaeva Arkadina: Maia Morgenstern/ Mariana Presecan Konstantin Gavrilovici Treplev: Tudor Aaron Istodor/ Adrian Neacsu Piotr Nikolaevici Sorin: Marian Ralea/Gelu Potzolli Nina Mihailovna Zarecinaia: Andreea Bibiri/Cristina Flutur Ilia Afanasievici Samraev: Ovidiu Mot/Dan GlasuPolina Andreevna: Cristina Stoleriu/Florentina TileaMasa: Diana Fufezan/Raluca Iani/Ofelia PopiiBoris Alexeevici Trigorin: Mircea Rusu/Adrian MatiocEvgheni Sergheevici Dorn: Cornel Raileanu/Doru Presecan Semion Semionovici Medvedenko: Serban Pavlu/ Viorel Rata/ Pali Vecsei Decorul: Andu DumitrescuCostumele: Maria MiuTraducerea si adaptarea: Maria Dinescu si Andrei Serban