Rebengiuc. Din cauza starii fizice, n-am putut sa ma duc si atunci am recomandat-o pe doamna Mariana Mihut (care l-a cunoscut pe sotul ei, Victor Rebengiuc, in timpul filmarilor la "Padurea spanzuratilor"). La Cannes s-a intamplat un lucru extrem de ciudat. Filmul meu tine 158 de minute, durata care era trecuta in catalogul festivalului, dar pe invitatia pentru spectacol erau trecute 110 minute. ' Arhiva Nationala de Filme a vorbit cu dumneavoastra inainte de Cannes?N-am vorbit decat cu domnul Dan Burlac (n.red. : cel care a facut legatura intre
organizatorii de la Cannes si CNC.). El m-a anuntat ca sunt invitat si i-am spus ca nu stiu daca o sa pot merge. S-a dus Mariana Mihut in locul meu, s-a proiectat filmul si, spre mirarea lui Victor Rebengiuc si a Marianei, Mariana nu era in film, secventa cu ea era taiata, ca si altele. N-am aflat asta decat dupa ce a venit Victor si mi-a adus catalogul. ' Ati intrebat ce s-a intamplat?Am fost la CNC, unde a venit si doamna Anca Mitran (n.red. : directorul ANF), si am intrebat cum de exista aceasta copie de 110 minute pe care eu n-am vazut-o in viata mea. Cine a facut-o? Cine a taiat din filmul meu? Anca Mitran mi-a spus ca nu stie si ca negativul acestei copii de 110 minute e singurul negativ al filmului care exista in arhiva. Deci in 1971, sau mai devreme, s-a taiat negativul original al filmului, iar resturile taiate din el nu se stie unde sunt. In iunie 2006 doamna Mitran anunta CNC-ul ca pentru varianta lunga nu mai exista decat doua kontratipuri intrate in ANF in 1977. (Un kontratip este o copie a negativului original montat de regizor.) Eu in 1971 eram in tara. De ce n-am fost instiintat ca s-a facut o varianta scurta? Cine a facut varianta scurta si de ce varianta scurta a fost executata prin taierea negativului original, care nu trebuie atins niciodata? Asta este toata tragedia. Normal ca au taiat si din banda de sunet (care e separata de negativ), iar resturile nu se stie unde sunt. Eu n-am facut investigatii. As fi dispus sa fac o varianta scurta, dar sa fie varianta de autor.' Dar CNC-ul sau ANF-ul de ce nu v-au spus inainte de Cannes de copia scurta?Intreaba-ma sa-ti spun. Nu am primit nici un telefon de la nimeni. Cand m-am dus la CNC, i-am telefonat domnului Burlac si mi-a spus ca a solicitat varianta scurta. "Pai, de ce?", am spus. La Cannes se prezinta filmele asa cum au luat premiile, in original. "Am crezut ca e mai bine, ca sa nu plece lumea din sala", a spus Dan Burlac. S-a mai intamplat un lucru curios. In timpul Festivalului de la Cannes, am fost invitat de studentii de la UNATC sa le prezint filmul la Sala Eforie a Cinematecii. S-a trimis o copie in care toata munca lui Ovidiu Gologan era dusa dracului, o copie neagra, intunecata. Toate nuantele extraordinare de gri pe care Gologan, cu un talent inimaginabil, le-a obtinut urmarind o fraza din romanul lui Liviu Rebreanu si toate detaliile secventelor s-au pierdut. Liviu Rebreanu scria ca "cerul cenusiu de toamna" "inchidea ca un clopot urias de sticla aburita" peisajul. Imaginea lui Ovidiu Gologan a primit la Congresul UNIATEC din Milano, in 1964, Premiul de Excelenta pentru "calitatea fotografica a imaginii si pentru ingeniozitatea miscarii aparatului de filmat". Daca tineti minte secventa din caleasca, acolo erau reflexele in geamuri cand ale lui Victor Rebengiuc, cand ale lui Emmerich Schaffer... Reflexele nu se mai vedeau.' La Cinemateca s-a dat copia lunga sau scurta?Copia lunga. Dar mai e o chestie. In programul de la Cannes, filmul e recomandat ca "film negativ, restaurat de Arhiva Nationala de Filme, Anca Mitran". ANF nu poate sa restaureze un negativ. N-are mijloace. L-a "restaurat" pentru DVD-uri, ceea ce e cu totul altceva. Restaurarea unui film pentru a-l transpune pe digital n-are nici o legatura cu restaurarea peliculei originale. Exista la New York societatea Criterion, care scoate filme clasice pe DVD-uri, pregatindu-le inainte, refacand si modernizand pana si subtitlurile. ' Dar stiti ca si Cinemateca din Bologna s-a oferit sa restaureze filmul?Nu stiu ce fac ei acolo. Un negativ are pe un cadru 8 milioane de pixeli. Pentru aceste DVD-uri se fac aproximativ 2 milioane. Un milion probabil au facut in Romania. Cei de la New York au gasit pentru un celebru film clasic european cel mai bun sunet pe o copie din Japonia. Ei cauta in laboratoare si muzee de film din toate tarile cele mai bune solutii, bucatile care lipsesc, care au fost taiate. Exista laboratoare bune nu numai la Bologna, ci si in Germania, Franta sau SUA. Filmul meu nici nu stiu cu ce subtitluri a plecat la Cannes. Deci refacerea filmului si a negativului s-ar putea face cooptand versiuni din varianta lunga, care lipsesc din film, si incercand a le aduce la aceeasi calitate cu negativul. Dar pentru asta trebuie un laborator extraordinar, cu aparate foarte scumpe, si un volum de munca foarte mare. Nu stiu daca laboratorul din Bologna are aceste posibilitati.' Dar filmul a fost prezentat la Cannes in ideea asta, de a fi restaurat de World Cinema Foundation, fundatia infiintata de Martin Scorsese. Probabil ca CNC-ul o sa va ceara parerea daca se pune problema alegerii unui laborator.Sper, asa ar fi normal, dar cel mai greu lucru de obtinut in viata este normalul. O copie a versiunii prezentate la Cannes exista la Cinemateca din Paris. Mai exista o versiune subtitrata in chineza, una subtitrata in armeana, poate si in rusa, sigur exista una : si trebuie vazut la Cinemateca din Munchen : dublata in germana. stiu asta de la actorul Dieter Zeidler, care a jucat rolul lui Danton in spectacolul meu de la Berlin si care mi-a spus ca m-a dublat in "Padurea spanzuratilor". Am mai aflat, acum doua saptamani, ca Buftea a mai predat ce a mai avut ANF-ului in februarie 2006, materiale care nu se gasesc pe lista trimisa de ANF CNC-ului in iunie 2006. ' Nu v-au spus ce mai ramasese?Nu. Taiatul s-a intamplat probabil la DDF (n.red. : Directia de Difuzare a Filmelor), in 1971. Cel mai grav e insa ca se considera varianta de 110 minute refacuta, cand ea a fost putin curatata. Singurul lucru la care tin e sa se renunte la copia asta de 110 minute. Sa nu mai fie difuzata niciodata. Pentru ca nu e copia mea. E ca si cand, "comparaison n’est pas raison", l-ai lua pe domnul Shakespeare si ai scoate stafia din "Hamlet". Nu vreau s-o acuz pe doamna Mitran, nici CNC-ul, nici pe Dan Burlac. Cu siguranta si-au facut treaba cu buna constiinta. Probabil ca nu stiau ca nu aflasem de existenta acestei copii. Un telefon ar fi salvat situatia. Singurele lucruri care ma intereseaza sunt: 1 : sa se cerceteze migalos ce materiale mai exista la ANF sau in alte parti si 2 : ca reconditionarea filmului sa fie facuta la cele mai inalte exigente. Este vorba de fapt despre tezaurul cultural al cinematografiei romane. Nu e vorba numai de filmele mele. M-am dus la Cinemateca sa vad "Facerea lumii" de Gheorghe Vitanidis, unde jucam si eu. Filmul, in culori, era intr-o versiune roz de la inceput pana la sfarsit. Culorile imaginii realizate tot de Ovidiu Gologan erau un dezastru, iar scena mea principala lipsea. Era pe un capat de bobina care fusese taiat. Nu mai spun de sunet. N-am inteles nimic. Noroc ca eram numai patru persoane in sala. Reactii' Anca Mitran, directorul ANF"Noi nu avem drepturile de folosinta asupra filmului, suntem doar depozitarii legali, proprietarul de drepturi fiind Centrul National al Cinematografiei. Nu noi hotaram ce filme merg la Cannes. Noi ce-am avut asta am trimis. Cat despre resturile de materiale care s-au mai predat in februarie 2006, am aflat ca s-au predat benzile magnetice de sunet."' Dan Burlac, fundatia "artroumain""Cannes-ul a avut ambele copii, pe care le-a vizionat pe DVD-uri trimise de la Bucuresti, dar a ales varianta scurta pentru ca nu putea da filme de peste doua ore. Nu stiu cine trebuia sa-l anunte pe domnul Ciulei, poate ar fi trebuit sa-i spun eu, insa nu mi-am imaginat ca nu stie de aceasta varianta scurta. Imi pare rau ca prezenta filmului la Cannes, care a fost un eveniment, a fost umbrita in tara. Martin Scorsese vorbea numai de film si si-a manifestat dorinta de a avea varianta sa lunga, pe 35 mm, pentru arhiva sa personala. Cat priveste restaurarea filmului de catre World Cinema Foundation, ea va incepe probabil la toamna.""Nu vreau s-o acuz pe doamna Mitran, nici CNC-ul, nici pe Dan Burlac, dar un telefon ar fi salvat situatia."—Liviu Ciulei"Singurele lucruri care ma intereseaza sunt sa se cerceteze migalos ce materiale mai exista la ANF sau in alte parti si ca reconditionarea filmului sa fie facuta la cele mai inalte exigente."Liviu Ciulei