Artistul si omul de afaceri vrea sa introduca lucrarile artistilor români contemporani în circuitul de licitatii
Proprietarul casei de licitatii Monavissa si creatorul controversatului monument din Piata Revolutiei spune ca, în câtiva ani, nume celebre ale picturii mondiale : precum Monet sau Manet - vor intra si în colectiile particulare ale românilor. Motivul este simplu, considera artistul: investitiile în opere de arta sunt chiar mai interesante decât imobiliarele, pentru ca dau randamente de 100% de la an la an.
- Exista o piata în România pentru licitatiile de obiecte de arta?
- Ati vazut cum se face piata. Daca scoate Nastase la vânzare câteva lucrari se vând trei tablouri. Altfel, sunt lucrari extrem de valoroase care nu se vând.
- Nu sunt clienti?
- Este foarte greu sa spui ca nu exista clienti. Cred ca nu se nimeresc sa fie interesati în acelasi timp. Este o zona extrem de sensibila. Si pâinea o alegi din oferta care exista pe piata, cu atât mai mult o lucrare de arta. Nu îti cumperi în fiecare zi asa ceva. Te uiti de multe ori si, în momentul în care "rezonezi" cu oferta, decizi sa investesti. Este foarte greu, recunosc, si, personal, când trec prin astfel de etape, îmi dau seama ca alegerea este foarte dificila. Fiind de partea cealalta, a cautarii si a aducerii obiectelor pe piata, îmi spun: "Ce frumoasa este lucrarea asta, este exceptionala, valoroasa, ce bine ar sta undeva". Daca ar fi sa devin cumparator însa, as fi si eu mult mai selectiv. Cumparatorii au devenit mult mai priceputi. Este un adevar : au ajuns sa detina resurse financiare astfel încât sa depaseasca etapele de investitii în casa si masina, acum au ajuns la subtilitati. Unii dintre ei au ajuns chiar mari colectionari. S-au documentat si chiar stiu sa selecteze.
- Deci exista cumparatori...
- Da, sunt. A aparut, din pacate însa, un fenomen foarte neplacut în România dupa 1990. Au iesit foarte multe lucrari din tara, pe câtiva dolari la început. Cine a anticipat cum vor merge lucrurile a investit în asa ceva : mobilier, covoare si, bineînteles, în lucrari de arta. Acum perioada de rulaj a acestora este alta. Înainte, daca erau cumparate de pe piata româneasca, la un interval de un an-doi erau scoase la vânzare. Erau chiar negustori, sa spunem, care investeau si scoteau apoi obiectele la vânzare când constatau ca pretul a crescut. Acum au aparut acele persoane care cumpara si ca investitie, dar si pentru "suflet". Si atunci ei nu se mai despart de lucrare asa curând. Cei care au nevoie de bani si ar avea lucrari au asteptat si înca mai asteapta, pentru ca au observat ca piata a crescut.
- Si merita investitia?
- Piata de investitii în arta este pe locul unu în România. Celelalte : imobiliarele, de exemplu, despre care vorbim cu totii si pe care le stim, sunt spectaculoase, însa arta a demonstrat ca îsi dubleaza sau chiar tripleaza anual valoarea. De exemplu, Petrascu (pictorul Gheorghe Petrascu : n.red.) a crescut foarte mult si la fel si ceilalti autori, care au crescut spectaculos. Cineva îmi explica despre Bursa si despre cresterile de acolo. Si i-am spus "stai putin, în arta vorbim despre dublare, nu de procentaje de 6-8%, cât înseamna cresterea anuala la Bursa".
- Care sunt factorii care influenteaza piata?
- E greu de spus. Cred ca factorul de echilibru politic si economic este foarte important. Daca ne uitam la ce s-a întâmplat în perioada alegerilor din România : piata a scazut. Nu pot spune de ce, este doar o constatare. Acum se pare ca se creeaza un anumit echilibru. Nu este o piata spectaculoasa, din pacate, decât în sensul randamentelor. Ca volum nu, pentru ca "marfa" nu este destula si nici competitiva la nivel international. Artistii nostri nu circula suficient de bine pentru ca sa fie cunoscuti si cotati la nivel international.
- Vorbim si despre contemporani?
- Initial am vorbit despre "cei vechi", însa aici îi putem include si pe contemporani. Vrem sa dezvoltam un program de licitatii pentru arta contemporana. Din esalonul principal : marii maestri : nu mai circula atât de multi, se descopera altii care nu au fost foarte cunoscuti la momentul respectiv.
- Se cauta si artisti straini?
- Da.
- Si în cât timp vom vedea un nume foarte cunoscut la nivel international într-o colectie particulara din România?
În câtiva ani. Exista oameni de afaceri cu puterea financiara necesara pentru a face o asemenea investitie. Din pacate, exista o anumita retinere în a oferta lucruri de acest tip. Unul dintre motive poate fi si cel al expertizarii. Nu exista suficienti experti în acest domeniu. Pentru Victor Brauner, de exemplu, exista o expertiza agreata la nivel european. Pentru a scoate la vânzare o astfel de lucrare la un pret competitiv trebuie sa ai, desigur, si o astfel de expertiza. Astfel de discutii pot avea loc pe orice autor. Nu stiu ce lucrari celebre exista în patrimoniul local, însa oamenii, stiind ca piata este în crestere, au retineri în a le scoate la licitatie.
Cumparatorii au devenit mult mai priceputi. Detin resurse financiare astfel încât sa depaseasca etapele de investitii în casa si masina, acum au ajuns la subtilitati
Alexandru Ghildus
proprietarul casei de licitatii Monavissa