L-am prins greu (pentru ca filmeaza zi-lumina), dar si mai greu l-am convins sa vorbeasca despre filmul pe care il face acum, "Amintiri din Epoca de Aur". Este foarte superstitios, poate pentru ca e la al doilea film, de la "Occident" incoace (adica de cinci ani). In acest timp, Cristian Mungiu n-a stat in casa. A facut un scurtmetraj, "Curcanii nu zboara", inclus in proiectul international "Lost and Found", lansat la Berlinala. A scris scenarii. A pus pe picioare firma Mobra Films. A regizat reclame. Si, cel mai important dintre toate lucrurile din lume - dupa cum singur recunoaste -, are un baietel, pe Vladimir. Il vede seara tarziu si partial il amuza, partial il intriga ce ii baga bona copilului in cap: "Tati merge sa faca filme, sa aduca bani acasa". Dupa modelul lui "Lost and Found", "Amintiri din Epoca de Aur" strange sub acelasi titlu mai multe filmulete cu subiecte diferite. Singurul numitor comun e ca se petrec pe vremea lui Ceausescu. Cristi Mungiu le-a scris inspirandu-se din povesti, zise adevarate, dar in orice caz amuzante, care au circulat in epoca. Mortul din tren, transportat dintr-un oras intr-altul, porcul asasinat cu gaz in bucataria blocului etc. Va amintiti de ele? In curand le veti vedea la cinema. - Despre ce e totusi vorba in "Amintiri din Epoca de Aur"? - Dupa cum stii, e un proiect care aduna mai multe povesti din aceeasi perioada, asa ca e greu de zis pe scurt: intr-o poveste e vorba de un om si de porcul lui, in alta de niste indragostiti care traiesc cu aer, in alta de niste gaini care se plimba cu masina, si tot asa. - Tu regizezi toate filmuletele? - Nu, planul de la inceput a fost sa mai regizeze si altii, ca de-aia e un proiect din mai multe filme. - Cand ai inceput filmarile? Cat mai dureaza? Ce locatii ai? - Am inceput prin decembrie pentru ca aveam nevoie de iarna. O sa fie mai multe sesiuni de filmare in functie de anotimpul povestilor. Deocamdata mai filmez pana pe la sfarsitul lui ianuarie. Am o superechipa. Am venit la filmare fara nici o grija si am ajuns sa fac lucruri pe care nu am visat sa le pot face vreodata din pricini de buget: maine (n. red. - luni, 15 ianuarie) o sa transportam niste mobila de la Giurgiu pentru o filmare la Ploiesti pentru ca ne place mai mult cum arata si descrie mai precis perioada. Filmam in principal in Bucuresti, desi as fi vrut mult sa ne trambalam oriunde altundeva, dar n-a fost cum. E tot mai greu sa filmezi epoca in Bucuresti. Unde te intorci, orasul e sufocat de termopane, aere conditionate si viloaie de mitocani trantite absolut fara nici o preocupare pentru estetica. Abia cand ai nevoie sa fii atent la detalii de tipul asta, observi cat de oribil se dezvolta orasul. Ar trebui o politie urbanistica, zau. - E mai grea productia decat la "Occident"? - Ceea ce fac eu la filmare e cu mult mai greu. Dar productia merge mai bine pentru ca, pe de o parte, si organizarea e mai buna, iar pe de alta si eu, si Oleg Mutu suntem mai batrani acuma si mai trecuti prin multe. "E mai greu la al doilea film" - De ce a durat atat de mult sa faci al doilea lungmetraj? - Intai mi s-a parut ca nu e nici o graba, dupa aia mi s-a parut ca dimpotriva, am intrat in criza de timp - si nici una din senzatiile astea nu te ajuta sa te aduni. E mai greu sa faci al doilea film, deja stabilesti o directie in care mergi. Eu am scris patru lungmetraje in perioada asta pana sa ajung la unul care sa ma intereseze sa-l fac. Pe langa asta au fost si multe cauze subiective si personale ale intarzierii - avem si noi viata personala si tot felul de preocupari extraartistice. - De ce faci un film despre Epoca de Aur? Arzi ceva? A ramas ceva nelamurit? - Au ramas multe de povestit, nu de lamurit. Nici una din povestile pe care le-am scris nu pomeneste de Ceausescu, de securisti si nimic de felul asta. Epoca mea de aur e foarte personala - e un timp subiectiv al unor amintiri de-ale mele. - Cum te raportezi acum la Epoca de Aur? Sa stii ca mi-am pus problema asta serios. Dupa ce am scris Amintiri mi s-a parut ca povestile vor fi nostime pentru cine a trait perioada, dar confuzante pentru cei tineri care habar n-au despre ce vorbim. N-as vrea sa ramana din cauza mea cu senzatia ca a fost o perioada vesela in sine si, ca atare, am simtit nevoia sa echilibrez balanta scriind un alt film care se petrece atunci, dar cu o viziune complet diferita. "Cand imi va pieri entuziasmul pentru film, ma voi apuca de altceva" - De ce nu scrii un volum cu amintiri din Epoca de Aur si, in general, de ce nu scrii? Ai tot spus ca te vezi mai bun scriitor decat regizor. - Mi-ar placea sa am vreme sa scriu volumul asta pe care-l ticluiesc de mult si sa-l lansez o data cu filmul. Planuiesc sa regizez atat timp cat n-o sa simt ca ma repet si cata vreme mai sunt inca curios. Cand o sa constat ca mi-a pierit entuziasmul care ma trezeste acum cu mult inainte de ora de mers la filmare, o sa ma apuc de altceva. Poate o sa scriu. - La ultimul concurs CNC ai castigat cu proiectul de lungmetraj "Patru luni, trei saptamani si doua zile". Au fost voci care au spus ca nu-i corect, ca de-abia ai intrat in filmari cu cel pentru care ai luat bani in 2005. - Daca am trai intr-o tara normala, in care lucrurile functioneaza ceas, nu m-as grabi nicaieri, dar la noi nu poti sa stii niciodata ce va fi maine. Uite, in 2005 sesiunea a doua la CNC s-a anulat din pricina unei extrafinantari scoase din palarie de asa-zise rezolvari de contestatii. Iar anul trecut sesiunea care trebuia sa fie in luna mai s-a amanat treptat pana in decembrie. Dimpotriva, ma felicit pentru cum am decis sa actionez. Nici eu ca persoana, nici noi ca firma nu facem filme la kilogram. Te asigur ca amandoua proiectele sunt tratate cu tot respectul si ca urmarim sa scoatem doua filme cat mai bune. Noi traim bine din publicitate si ne respectam deplin meseria, nu facem filme ca sa ciupim din finantarile de la stat. - Unde se plaseaza noul proiect, in Epoca de Aur sau in zilele noastre? Ce vei "zugravi" in el? - Povesteste o sambata din viata unei fete, de dimineata pana seara. Ce am eu de zis nu e legat de o epoca anume, dar, desigur, povestea are un context care o plaseaza intr-o perioada precisa, insa toata atentia e pe personaje, pe motivatiile lor si pe consecintele deciziilor pe care le iau, nu pe coloratura vremii in care se intampla. - Cum merge Mobra Films? - Foarte bine. Suntem in productie cu "Amintiri din Epoca de Aur" si "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", o sa lansam anul asta in cinematografe "Lost and Found" si "Off Set", coproduse de noi anii trecuti, fara sprijinul CNC, e si un scurtmetraj al lui Gabi Sarbu, facem si documentare, si publicitate, asa ca avem de lucru. - Care e parerea ta referitoare la scandalul actual din cinematografie? - Am avea cu totii de castigat daca aceste mobilizari transante de forte revoltate s-ar manifesta cat mai constructiv si in timp de pace, si nu doar consecutiv unor sesiuni de concurs. - Esti de partea lui Puiu? - E neindoielnic ca, dupa succesul cu "Lazarescu...", Puiu are tot dreptul sa faca ce film vrea fara sa dea socoteala nimanui. Si cred, totodata, ca sunt foarte putini oameni suficient de pregatiti in Romania care sa poata anticipa ce fel de film va iesi dintr-un sinopsis de trei pagini. Nu mi s-a parut atat de scandalos ca i s-au refuzat primele de dezvoltare - asta demonstreaza limitele juratilor, ale sistemului de selectie si ca trebuie facute schimbari importante. Gasesc insa ca raspunsul ulterior al CNC-ului e impregnat de o mitocanie aroganta si suficienta care iti arata cam care e fata adevarata a acestor oameni cand sunt cuprinsi de panica. "Amintiri din Epoca de Aur" Productie Mobra Films cu sprijinul CNC, McCann Ericsson si TVR si cu contributia Fundatiei Anonimul, a Editurii Ziua, Castel Film si a GMP Romania. Imaginea Oleg Mutu, scenografia Mihaela Poenaru, sunet Cristian Tarnovetchi, montaj Dana Bunescu. Din superstitie si pentru ca vrea sa fie o surpriza, regizorul n-a vrut sa dezvaluie distributia. Iulia Blaga