Freer Gallery of Art din Washington DC prezinta o ampla expozitie dedicata unor lucrari mai putin cunoscute realizate de Whistler dupa 1880, asa numitele "mici capodopere", care au marcat o schimbare radicala a stilului pictorului american.
James McNeill Whistler (1834 - 1903) a fost unul dintre cei mai importanti pictori americani, castigandu-si notorietatea initial prin portretele in ulei si scenele nocturne de mari dimensiuni, foarte apreciate de criticii vremii si mai ales de public. Incepand din 1880 insa Whistler a abordat un nou gen, lucrarile sale devenind aproape miniaturiale, cu dimensiuni medii de 10 cm lungime, cele mai mari avand cel mult 20. Era o abordare cu totul noua din partea artistului, care abandona astfel compozitiile mari, detaliate, in favoarea unora mici, aparent neglijente si cu o oarecare incarcatura abstracta. Numite in deradere de unii critici "picturi pigmeu", au fost privite initial ca o excentricitate a artistului, multi proprietari de galerii refuzand chiar sa le expuna. Din acest motiv peste 140 de astfel de lucrari, majoritatea pe lemn, au ramas practic necunoscute marelui public, fiind redescoperite relativ tarziu.
Organizatorii expozitie d ela Freer Gallery of Art au ales 23 de lucrari, care demonstreaza migala cu care Whistler si-a adaptat stilul grandios unor suprafete ce pareau criticilor meschine. Intre lucrarile prezentate se numara mai multe scene inspirate de calatoriile in Anglia si Franta, mai ales din Cornwall, Dorset si Normandia. Incepand in 1884 Whistler a renuntat la peisaje in favoarea portretelor si nudurilor, in care incerca sa surprinda frumusetea puternic idealizata a modelelor. Pictorul a realizat si o serie de studii ale strazilor si magazinelor din Chelsea, precum si cateva scene nocturne, ca o continuare a lucrarilor de mai mari dimensiuni pictate anterior.
Iunie 2007