Expozitia intitulata "Marturii ale credintei, simboluri ale mandriei", organizata de Muzeul National Brukenthal si Muzeul National din Gdansk va fi deschisa pana pe 22 ianuarie, la Muzeul de Istorie Casa Altemberger, Turnul locuinta.
In expozitie sunt prezentate cele mai minunate creatii apartinand colectiei de orfevrarie a Muzeului National din Gdansk, printre care obiecte vechi, realizate intre secolele al XV-lea si al-XIX, in principal in orfevrariile locale, de asemenea exemplare singulare din alte centre de confectionare a obiectelor de aur ale Prusiei – Torun, Elblag, Malbork si Kaliningrad, precum si lucrari ale mesterilor germani din Nurenberg si Augsburg.
Breasla aurarilor a existat la Gdansk inca din sec. al XIV-lea. Membrii ei confectionau obiecte sacre pentru bisericile si manastirile de pe intreg teritoriul Prusiei, imbogateau tezaurul catedralelor si capelele breslelor. Erau produse vase reprezentative pentru corporatiile mestesugaresti si fratiile religioase, create obiecte de argint comisionate de consiliul orasului pentru a marca diverse evenimente, confectionate bogate servicii de masa din argint pentru cei mai instariti nobili din Gdansk.
Tot de la ei se aprovizionau si negustorii straini care vizitau orasul. Din sec. al XV-lea pana la sfarsitul secolului al XVIII-lea, cand Gdansk-ul s-a aflat pe teritoriul Poloniei, el a devenit principalul centru de prelucrare a aurului din Republica. Aici isi trimiteau comenzile curtea regala poloneza, familiile de magnati, nobilii polonezi, episcopii, conducerea catedralelor sau ordinelor calugaresti, produsele din Gdansk ajungand pana in cele mai indepartate colturi ale Poloniei.
Obiectele din Gdansk erau apreciate si achizitionate in numar mare datorita utilizarii in confectionarea lor a unui argint superior, dar mai ales gratie calitatii tehnice deosebite a executiei si remarcabilei maiestrii artistice. In secolele al XVII-lea si al XVIII-lea, Gdansk-ul a reprezentat unul dintre varfurile orfevrariei din Europa Centrala. Maestrii de aici s-au format in cele mai bune centre mestesugaresti europene, luandu-si modelele din principalele puncte ale orfevrariei, in special din Germania si din Tarile de Jos.
Ei combinau in produsele lor cele mai noi mode si tendinte stilistice cu originalitatea formei si a impodobirii vaselor. Maestrii din Gdansk, cum ar fi Andreas I Mackensen, Nathaniel Schlaubitz, Hieronim I Holl, Andreas Haida sau Johann Gottfried Schlaubitz, se numara printre cei mai importanti artisti europeni ai acestui mestesug.
Orfevraria locala isi are, asadar, propriile trasaturi distinctive, definitorii pentru rangul inalt al centrului, un exemplu cat se poate de relevant in acest sens fiind halbele unice din Gdansk. De asemenea, ea a exercitat o influenta importanta asupra centrelor mai mici din Prusia si Livonia, impunand directia de dezvoltare a acestui mestesug in regiunea Marii Baltice.
Istoria colectiei de orfevrarie din Gdansk porneste de la jumatatea sec. al XIX-lea. Obiectele adunate in aceasta perioada provin, in principal, din donatii si depozite ale locuitorilor orasului. Ele au apartinut candva bisericilor si manastirilor locale (printre care Biserica Sfintei Maria, Biserica Sfintei Treimi), consiliilor locale, breslelor mestesugaresti, diferitelor corporatii si fratii.
Totodata, numeroase obiecte din argint, in multe randuri pastrate si transmise din generatie in generatie, au fost donate Muzeului de membrii elitei intelectuale si financiare de odinioara a orasului. Pana in ziua de astazi colectia este completata si imbogatita prin achizitii de pe piata antichitatilor.
A.A.
editor artline.ro
6 ianuarie 2012