Reprezentaţiile vor avea loc pe scena Operei Naţionale Bucureşti (ONB), la pupitrul orchestrei aflându-se dirijorul Vlad Conta. Regia montării este semnată de Anca Daniela Mihuţ, iar coregrafia îi aparţine Adinei Cezar, scenografia fiind imaginată de tânăra scenografă Luminiţa Mustaţă.
Lucrarea "Lecţia" are la bază textul piesei cu acelaşi nume a dramaturgului Eugen Ionesco, libretul fiind realizat de compozitorul Şerban Marcu.
Lucrarea "Logodna" este realizată pornind de la textul poemului
"Strigoii" de Mihai Eminescu.
Cele două producţii urmează să participe la Festivalul de Muzică Românească Contemporană "Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi".
Muzica "Logodnei" a fost scrisă între anii 1964-1966, lucrarea obţinând în 1973 o "Menţiune de onoare" la concursul "Prince Pierre de Monaco", Premierul Radioteleviziunii Române, în anul 1975, pentru lucrări de operă pentru televiziune, şi Premiul "George Enescu" al Academiei Române, în anul 1977. Prima audiţie a lucrării a avut loc în anul 1975, în Studioul de Concerte al Radiodifuziunii.
Lucrarea a fost interpretată de Orchestra de Studio şi corul RTV Române, sub conducerea maestrului Ludovic Bacs şi a lui Nicolae Vicleanu.
Regia muzicală a lucrării, care a comportat o înregistrare separată şi o mixare pe bandă de magnetofon a celor trei formaţii orchestral-corale care realizează muzica, a fost asigurată de regizorul muzical Dumitru Duţu.
Înregistrarea muzicii live şi electronice a fost produsă în studiourile RTV. Post-procesarea finală a înregistrării sonore, aşa cum apare în spectacolul operei, a fost realizată în Studioul de Muzică Electronică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, în anii 2003-2005, de regizorul muzical Erica Nemescu.
Opera "Lecţia" a fost scrisă în toamna anului 2003, ca urmare a unei invitaţii a Fundaţiei "Ernst von Siemens", adresată tinerilor compozitori care viza genul operei de cameră.
Premiera a avut loc la Studioul de Operă al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, avându-i în distribuţie pe Cristina Sandu (eleva), Ion Dimieru (profesorul) şi Georgiana Mototolea (servitoarea). Conducerea muzicală a spectacolului a fost încredinţată la premieră tânărului dirijor Tiberiu Soare, astăzi coordonatorul Studioului Experimental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess".
"E o experienţă emoţionantă, având în vedere întâlnirea cu Mihai Eminescu. Tot acest patos, toată această nelinişte de adevăr, la care se adaugă o pasiune puternică, într-o perioadă tulburătoare, ne aduc aminte să avem respect pentru sentimentele adânci. Muzica m-a fascinat.
Cu toate că partitura este scrisă acum 40 de ani, se pare că este exact la zi, că este poetică. Mi-a făcut realmente plăcere să lucrez cu regizoarea Anca Mihuţ, cu light designerul Tom Brânduş, cât şi cu scenografa Luminiţa Mustaţă. Întâlnirea cu elevii Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti m-a bucurat enorm, întrucât i-am descoperit ca pe nişte tineri foarte dăruiţi", a mărturisit, miercuri, la conferinţa de presă dedicată anunţării evenimentului, coregraful Adina Cezar.
Scenograful Luminiţa Mustaţă a declarat că "această colaborare cu ONB înseamnă mai mult decât realizarea unui proiect, reprezintă debutul său în calitate de scenograf.
"Sunt optimistă, mă simt norocoasă că am avut această şansă şi sunt încântată că lucrez cu oameni de bună credinţă, care au înţeles că sunt la început şi m-au ajutat", a spus Luminiţa Mustaţă.
Regizorul Anca Daniela Mihuţ a declarat că este la o a doua montare a "Lecţiei" după Eugen Ionesco pe care a montat-o într-o primă variantă la Opera din Cluj-Napoca în anul 2004.
"M-am bucurat atunci când am fost invitată s-o montez din nou pentru Studioul Experiemental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess" al Operei Naţionale Bucureşti, deoarece aveam şansa să mă reîntâlnesc cu Ionesco, căci lecturarea unei piese, a unei poezii sau a unui roman, citirea unei partituri sau audiţia lucrării ori contemplarea unui tablou aparţinând unui creator trecut prin poarta veşniciei constituie o întâlnire tot atât de reală ca o întâlnire pe care ai fi putut s-o ai cu el faţă în faţă într-o încăpere sau pe o bancă într-un parc", a declarat regizoarea referindu-se la "Lecţia".
Anca Daniela Mihuţ a apreciat că aceasta se constituie într-un "semnal de alarmă care să ne trezească şi să ne arate că este posibil să rupem lanţul rutinei, al obişnuinţei cu orice, al acceptării înfrângerii fără luptă, al resemnării la orice, al mutilării noastre progresive printr-un mecanism care ne anihilează şi ne alienează".
Studioul Experimental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess" a fost înfiinţat cu scopul de a deschide noi perspective în fenomenul "operă şi balet". Organizatorii şi-au propus, încă de la început, "punerea la lucru" a unor noi talente care nu şi-au găsit încă locul pe firmamentul muzicii de operă, precum solişti, regizori, compozitori, libretişti ş.a.