Organizat si sponsorizat de catre Ministerul de Externe, periplul spectacolului Teatrului National din Bucuresti cu "Don Quijote", in viziunea lui Dan Puric si interpretarea trupei sale "Passepartout", cu concursul eficient al producatorului Valerian Mares, si-a apropiat meritele unui exceptional eveniment artistic european, ovationat la Berlin, Londra, Paris, Bruxelles, Madrid si Viena, dar si in pitorescul Alcala de Henares, orasul nasterii lui Cervantes, autorul celebrului roman caruia, dupa mai bine de patru secole, artistii romani i-au dezvaluit semnificatii moral-filosofice, politice si estetice nu numai surprinzatoare, dar si edificatoare pentru inceputul celui de-al treilea mileniu. Intre demnitatea auctoriala si nesfarsita lui generozitate, ori intre poezia visului, opusa platitudinilor, si derizoriul unei existente minate de primitivism sau consumatorism, povestea "cavalerului tristei figuri" si a "ingerului sau pazitor", Sancho Panza, isi afla in spectacol seducatoare impulsuri de umor si de tandrete, de patetism romantic si de insolit dramatism, de meditatie legata nu numai de "morile de vant" din calea eroului, ci mai ales de ostilitatile, erorile si ororile lumii contemporane, lume in care sunt periclitate valorile morale fundamentale, capacitatea omului de a privi dincolo de dimensiunea prozaica sau cronofaga a falselor "evenimente" din jurul sau, ingenuitatea originara si nazuintele indumnezeirii sale prin insasi fidelitatea fata de imperativele binelui, ale iubirii si ale frumosului. Berlin/Succes romanesc la "Palatul culturii ruse" In sala mare a "Palatului stiintei si culturii ruse" din Berlin, cu peste 500 de locuri, situata chiar in centrul capitalei germane, pe artera dominata de celebre firme comerciale, reprezentatia romanilor a fost salutata cu explozii de entuziasm, la care au participat si foarte multi studenti, spectatori tineri aflati pe jos, pe culoarele laterale de acces, neincomodati de faptul de a nu mai gasi un loc liber, chiotele lor de bucurie din final amintindu-ne de reactiile publicului nostru de la Casandra ori de la Green Hours. Sunt apreciate si scenariul, si interpretarea, si costumele Doinei Levintza, prezenta si ea la spectacol. Un actor berlinez, domnul Peter Washinski, si doamna Angela Ameke, din Menden, afirmau ca acest discurs "marturisitor de inalte idei morale si politice", dar si de o "superba modernitate a limbajului nonverbal" poate fi considerat astazi "o floare rara in spatiul artistic german si nu numai german", aprecieri care au fost completate cu felicitarile numerosilor reprezentanti ai vietii culturale germane si ale unor spectatori de origine romana, printre care si actorul Valentin Platareanu, atmosfera aceasta de respect si cordialitate fiind continuata la receptia oferita prin grija ambasadorului Bogdan Mazuru si a doamnei Adriana Popescu, directorul Institutului cultural roman din Berlin. Londra/Opt sute de spectatori si aplauze incendiare Pe pamant britanic, la Londra, in Cadogan Hall, cu peste 800 de locuri, pe o scena cu excelenta acustica, folosita si pentru concerte laice si mai ales religioase, dar lipsita de culise, trupa bucuresteana isi regandeste spatiul de joc, dubleaza timpul afectat repetitiei si obtine o stralucita incununare a eforturilor sale, rasplatite cu aplauze incendiare, cu chemarea la rampa a celor doi protagonisti, Dan Puric (Don Quijote) si Constantin Dinulescu (Sancho Panza), a tuturor interpretilor. Alaturi de numeroase personalitati ale vietii sociale si culturale londoneze, domnul Vladimiro P. Villalta, ambasadorul Republicii El Salvador in capitala Marii Britanii, sau doamna Anneli Haloven, atasat cultural al Ambasadei Finlandei la Londra, care a urmarit cu lacrimi de emotie intregul parcurs al repetitiilor, timp de mai bine de patru ceasuri, si-au exprimat admiratia in fata acestui spectacol "de o frapanta originalitate si bogatie spirituala". La calduroasa receptie care a urmat la Institutul Cultural Roman, aprecierile au fost insotite de pertinente si elogioase judecati de valoare rostite de oameni de cultura englezi, de Gabriela Massaci, directorul acestui institut, de Sorin Baciu, atasat de presa, dar si de cativa actori de la... Teatrul "Ariel" din Ramnicu Valcea, sositi la un festival dedicat Estului artistic, la fel cum la Berlin spectacolul Nationalului bucurestean fusese aplaudat frenetic si de trupa de la "Tandarica", aflata in turneu in capitala Germaniei. Bruxelles/Placa turnanta a diplomatiei europene Aceste trairi amestecate de satisfactie si nedumerire au lasat locul unui adevarat sentiment de implinire si bucurie la Bruxelles, veritabila "placa turnanta" a diplomatiei europene, unde spectacolul de la sala Bozar, cu 476 de locuri, a atins calitatea lui maxima. Protagonistii au apreciat ospitalitatea deosebita a ambasadorului Ion Jinga si a doamnei Dana Jinga, dovedita atat la intalnirea din seara premergatoare reprezentatiei, cat si la receptia care i-a urmat, solicitudinea doamnei Doina Neagu, director la Institutul Cultural
Roman, si a doamnei Michaela Ganea, director al firmei "European artists management", care a insotit pretutindeni trupa, la repetitii si spectacole, dar si imbratisarile de la cabine si din foaier, unde, de pilda, oameni de arta si cultura plecati de multa vreme din Romania, ca pictorita Jana Cernatesco si domnul Anatol Covalescu, au definit spectacolul ca pe "un cadou extraordinar in preajma sarbatorilor Craciunului". Emotia a fost sporita de aprecierile elogioase ale domnului Poul Bjerregaard Thomsen, de origine daneza, reprezentant al Directoratului general pentru Educatie si Cultura din cadrul Comisiei Europene, si ale mai vechii noastre cunostinte, domnul Jonathan Scheele, pana nu demult seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Madrid/In localitatea Alcala de Henares, acasa la Cervantes Pe pamant spaniol, artistii romani, producatorul Valerian Mares, managerul Daniel Ivan si directorul economic al Nationalului bucurestean, domnul Constantin Vanatoru, au fost inconjurati cu minunata afectiune si pilduitoare probitate de domnul Stefan Nicolae, atasat de presa, si de doamna Sorina Nicolae, atasat cultural, de la ambasada noastra la Madrid, ceea ce a reusit sa spulbere grijile trupei legate de scena micsorata de un decor deja montat pentru spectacolul altei companii (!), incat pe parcurs, la scenele de teatru si de pantomima, de step, de dans popular sau in acel surprinzator anticlimax din final, cand umorul savuros se rastoarna intr-un tulburator dramatism, spectacolul a fost ovationat minute in sir ("mai ceva ca la corrida!", afirma o "spaniola", plecata de patru ani din Suceava), fapt cu totul remarcabil, dupa cum aveau sa constate doamna ambasador Maria Gligor, dar si cativa reprezentanti ai presei din capitala Spaniei. Nu mai putin graitoare pentru reactia magulitoare a gazdelor au fost cuvintele domnului profesor Angel Sanchez Hernandez, specialist in literatura lui Cervantes, care spunea : "Cred ca am asistat in seara asta la cel mai profund, mai cuprinzator si mai modern discurs artistic dedicat acestei capodopere clasice, dar si mai convingator pentru semnificatiile sale de o neasteptata actualitate afirmate in spectacolul domnului Dan Puric". A doua zi, la Alcala de Henares, orasul in care a vazut lumina zilei marele scriitor, spectacolul a fost precedat de o emotionanta vizita colectiva la celebra Universitate, care si-a deschis portile in 1508 si care gazduieste festivitatea conferirii Premiului Cervantes pentru literatura, la casa unde a locuit romancierul, precum si la superbul "teatru vechi", cu circa 200 de locuri, contemporan cu... Lope de Vega. Incarcatura aceasta emotionala a fost de bun augur pentru calitatea reprezentatiei. Urmarita insa de mai putini spectatori decat in etapele anterioare ale turneului, reprezentatia i-a determinat pe unii dintre ei sa considere ca au asistat la "o zi memorabila, in care, dupa patru secole, spiritul lui Cervantes s-a intors acasa, pe meleagurile natale". Paris/N-a fost sa fie Champs Elysees A urmat spectacolul de la Paris, plin de sperante pentru trupa lui Dan Puric, dar si de o mare dezamagire, caci, dupa spusele staff-ului actorilor romani, cu doar trei zile inainte de eveniment, chiar domnul Fagadau de la Theatre des Comedies des Champs Elysees, a revocat intelegerea initiala legata de aceasta sala prevazuta sa gazduiasca spectacolul, incat acesta s-a desfasurat la Espace Pierre Cardin, fapt cu oarecare consecinte nefaste privind mediatizarea optima a reprezentatiei. Raul insa a avut si o... parte buna, cum zic francezii, si nu numai ei, caci aceasta sala este familiarizata deja cu excelentele spectacole de teatru coregrafic ale lui Gigi Caciuleanu, incat a oferit bune conditii pentru o reprezentatie fierbinte, foarte bine primita de spectatorii francezi si romani, urmata insa de o asa-zisa "receptie", improvizata formal si stangace, contracarata de avalansa dovezilor de pretuire ale unor artisti din public, in frunte cu scenograful Puiu Ganea, din Elvetia. Viena/Mesaj artistic si diplomatic Urmatorul spectacol s-a desfasurat pe scena de la Akzent Theater din Viena, plina ochi, acolo unde cred ca protagonistii au prins din nou "forma" de gratie de la Bruxelles. In fata unui public de obicei mai circumspect, mai rezervat, asa cum constatasem si cu alte prilejuri, la celebrul Wiennerfestwochen, reprezentatia Nationalului bucurestean cu "Don Quijote - Made in Romania" a entuziasmat asistenta, dar si pe oamenii de cultura din randul acesteia, invitati la receptia de la Institutul Cultural Roman, condus de doamna Carmen Bendovschi. Era ultimul spectacol din acest turneu care a masurat circa 10.000 de kilometri parcursi cu autocarul, era cel de-al saptelea "examen" fericit, confirmand sperantele de succes si valoarea acestui mesaj artistic si diplomatic totodata, demn de scoala romaneasca de teatru. Ion Parhon