"Codul lui Da Vinci" a fost primit la Cannes nu cu aplauze, ci cu momente stanjenitoare de tacere. "Lung", "sinistru" si "greoi" au fost cuvintele folosite de criticii de film pentru a caracteriza productia inspirata din romanul omonim de mare succes al lui Dan Brown, publicat in 2003. Pelicula a fost prezentata la Cannes marti seara, in avanpremiera, pentru 2.000 de jurnalisti, iar aseara a deschis oficial Festivalul de Film.
Primii spectatori ai "Codului" au primit creatia lui Ron Howard cu fluieraturi, cu rasete, in momentele-cheie, si cu tacere, la final. Iar la doar cateva ore dupa avanpremiera au aparut si primele reactii in presa.
Criticii de film isi scot coltii
"Regizorul Ron Howard si scenaristul Avika Goldsman s-au vorbit parca sa scoata tot amuzamentul din melodrama, dand astfel publicului un film galagios, care nu e chiar fad, fiind insa cat de plictisitor se putea, avand in vedere materialul provocator. Rezultatul este exact ceea ce asteptau detractorii acestui proiect", scria marti noapte editia electronica a saptamanalului american "Variety". "Urmarind explicatiile si speculatiile despre simboluri, coduri, culte secrete, istorie religioasa si mesaje ascunse in arta, iti vine greu sa crezi ca, daca romanul n-ar fi existat, un asemenea scenariu ar fi fost bagat in seama de vreun studio de la Hollywood", adauga "Variety".
Lectura cartii, obligatorie
Pentru cei care nu au citit romanul lui Dan Brown, intelegerea filmului lui Howard va fi probabil dificila, considera cei de la "Variety". Regizorul a taiat mult din materialul stufos al cartii. Chiar si asa, pelicula trece de doua ore si jumatate, dar e plina de flashbackuri care fac povestea greu de urmarit.
"Nimic nu merge in acest film. Nu e nici suspans. Nu e nici romantism. Si, in niciun caz, nu are umor", comenta imediat dupa vizionare criticul de film Stephen Schaefer, de la "Boston Herald". "Esti constient de cat de mult se straduiesc oamenii sa obtina sens din ceva ce, probabil, initial, nu putea fi ecranizat", a continuat Schaefer.
Un lucru e clar insa: daca fiecare dintre cei 40 de milioane de oameni care au cumparat si citit cartea va merge sa vada filmul, acesta se va transforma intr-un succes, cum a comentat unul dintre cei prezenti la proiectia de marti seara.
Hanks si Taotou, incompatibili
"Unul dintre motivele pentru care filmul se fasaie atat de rapid este evidenta lipsa de comunicare intre actorii principali, Tom Hanks si Audrey Tautou, ceea ce e destul de ciudat, cunoscand prestatiile geniale ale acestora in filmele anterioare", mai noteaza cei de la "Variety".
"Howard, in mod normal un regizor generos in privinta actorilor, ii face pe amandoi sa arate batosi si inexpresivi", mai comenteaza "Variety" prestatia celor doi actori. Criticii de film au remarcat insa jocul de exceptie al lui Ian McKellen, in rolul lui Sir Leigh Teabing, un fanatic al Sfantului Graal.
Indiferent de cat de lamentabila este prestatia celor doi in acest film, nimeni nu poate contesta ca pana si sosirea echipei de filmare in statiunea de pe malul Mediteranei, unde are loc Festivalul de Film, a fost un adevarat show. Ron Howard, Tom Hanks, Audrey Tautou si ceilalti protagonisti au sosit la Cannes intr-un tren de mare viteza al Companiei Eurostar. Trenul, care leaga Marea Britanie de Franta, avea pictat un urias chip al Monalisei.
Regizorul pierde controlul
Cei de la Fox News insa sunt mult mai indulgenti fata de productia lui Howard. Roger Friedman, semnatarul primei cronici din Fox News la "Codul lui Da Vinci", recunoaste ca, intr-adevar, regizorul pierde controlul asupra filmului, dar el il gaseste vinovat pe Avika Goldman, cel care, impreuna cu Dan Brown, a scris scenariul. Drept urmare, Hanks si Tautou dau frecvent impresia ca actioneaza ca Mulder si Scully din "Dosarele X", noteaza Friedman, care precizeaza ca actorul britanic Ian McKellen - care il interpreteaza pe istoricul Leigh Teabing - reuseste adesea "sa fure prim-planul", luand o optiune serioasa pentru nominalizarea la Oscar.
Totodata, Friedman crede ca marele succes al filmului este ca Howard reuseste sa intretina suspansul, iar "imaginea si muzica sunt superbe". "Vreti sa stiti daca "Codul lui Da Vinci" este un film bun? Trecand peste toate, raspunsul este da", concluzioneaza Roger Friedman, adaugand imediat: "Este "Codul lui Da Vinci" cel mai bun film al anului? Probabil, nu. Dar este un film bun, relaxant, care merita cu siguranta sa fie vazut".
Chinezii au fost primii
Datorita diferentei de fus orar, chinezii sunt primii care au vazut filmul "Codul lui Da Vinci": premiera de la Beijing a avut loc cu o ora inainte de premiera mondiala oficiala de la Cannes. "Proiectia de la Cannes este in continuare considerata premiera oficiala", a declarat Li Chow, manager al distribuitorului. Producatorii se tem ca piata chineza se va umple de copii piratate, astfel ca vor exista controale stricte la intrarea in salile de cinema pentru ca nimeni sa nu patrunda cu camere de luat vederi.