Aparitie editoriala in colectia QUINTA ESSENTIA la editura Herald: CEREMONIILE MAGICE – HEPTAMERONUL – CARTEA LUCRURILOR SECRETE de CORNELIUS AGRIPPA - PETRUS DIN APONO - JOHANNES TRITHEMIUS. Traducator: Maria Genescu
CEREMONIILE MAGICE
Cartile care, pe un parcurs milenar, si-au dobandit trista si teribila faima de "carti blestemate", au fost definite de Agrippa ca fiind acele scrieri prin care "magicienii intra in legatura cu spiritele scabroase si cu demonii familiali. Goetia a facut sa apara acele carti tenebroase ce au putut sa-i pacaleasca pe oameni ca Alfons din Castilia, Robert din Anglia, Bacon, Apponus si pe altii, de altminteri, oameni foarte inteligenti, aceste carti blestemate pe care, numai vazandu-le, oamenii simpli ingheata de spaima, din cauza ca acestora le sunt straine cartile cu adevarat bune" (De incertitudine et vanitate scientiarum..).
Oare si-ar fi imaginat Agrippa ca, peste secole, cartea lui va fi pe lista acestor "carti blestemate"? In scrisoarea catre Trithemius (1510) el isi declara intentiile pe care le-a avut atunci cand a inceput sa elaboreze grandioasa lucrare intitulata Filosofia oculta:
"Roger Bacon si Robert, Petrus din Appono, Albert cel Mare, Arnold de Villanova, Anselmus din Parma, spaniolul Picatius, florentinul Siccus, Asculus si inca multi altii, mai putin cunoscuti, care promit, este adevarat, sa ne invete magia, dar care, totusi, ne ofera numai cateva himere, sau chiar numai superstitii nedemne de oamenii cinstiti. [...]. Toate acestea m-au facut sa ma gandesc, inca din prima tinerete, cercetand cu atentie si fara teama tot acest material misterios si miraculos, ca n-ar fi lipsit de merit daca as restabili adevarata magie, protejand-o de toti detractorii, aceasta prima stiinta a tuturor inteleptilor ca, dupa ce in prealabil o voi curata de toate falsificarile necinstite, sa ii dezvalui adevaratele principii" (J.Orsier, Henri Cornelis Agrippa).
In text deosebim trei secvente: cea dintai se refera, in special, la tehnica de deducere a numelor demonilor, prin calcule astrologice si cabalistice, ce ne face sa imputam acest text, mai degraba, lui Trithemius sau altuia din cercul lui; ca si in textul biblic, pentru a raspunde la chemare, fiecare demon trebuie apelat cu numele sau. Intr-o a doua secventa, se prezinta modul cum pot fi realizate farmecele: cu lucruri din natura, urmand misteriile din religie (rugaciuni, sacramente, miracole etc.)... Cea de a treia secve nta cuprinde liste cu numele demonilor.
Agrippa si-a organizat imensa sa compilatie pe patru subdiviziuni: astrologie, alchimie, cabala si demonologie.
Maria Genescu
I. C.
editor artline.ro