Intre 20 august si 17 septembrie, la Rosia Montana va avea loc "Primul simpozion international de sculptura monumentala". Scopul nu e doar artistic. Initiatoarea lui, Stefana Bianu, doreste sa readuca la viata aceasta zona in care viata a disparut acum 10 ani, sprijinind artistic eforturile de stopare a proiectului tehnologiei cu cianuri. Stefana Bianu, fiica de detinut politic, a parasit Romania in urma cu 30 de ani si a lucrat in mai multe asociatii belgo- si franco-romane. Ea numeste evenimentul care va veni "o lupta intre inger si demon". - Cum a aparut proiectul? - La inceputul anului, am citit articolul "Masca de aur a Hiroshimei", publicat de Mircea Mihaies in "Romania literara". Citisem foarte mult despre subiect si am fost chiar interesata de el inainte de alegerile din 2000, dar mi-am dat seama ca, intre timp, intre 2000 si aceasta fatidica data cand am citit articolul, nu se avansase prea mult, in afara de proteste disperate, extrem de justificate si aproape tinute in umbra (nu stiu de ce si de cine). Motivul pentru care organizam evenimentul la Rosia Montana e evident: acela de a gasi o alta cale. Am fost intrebata de ce spun "o alta cale" si nu ma gandesc la o alternativa. Nu, nu este o alternativa, pentru ca o alternativa ar trebui sa se opuna unei alte alternative, iar cea care este acum in lucru si care incearca sa convinga pe toata lumea ca este singura solutie de salvare a Rosiei Montane nu este de fapt o alternativa. Este o confuzie, si economica, si arheologica, si ar fi o crima daca s-ar intampla pentru ca ar cere niste sacrificii gigantice in ceea ce priveste natura, oamenii care locuiesc acolo si vestigiile arheologice inca neexplorate. - Prin ce credeti ca va schimba proiectul actuala stare de lucruri? - El va fi o incurajare pentru cei care rezista acolo si cred ca va deschide ochii responsabililor nostri din administratie si Guvern, pentru ca de 10 ani, dupa informatiile mele, viata la Rosia Montana a fost oprita si s-a contat pe un marketing extrem de profesional pentru a convinge si autoritatile, si populatia, si romanii in general de beneficiile acestui proiect. De fapt, ar putea fi o eroare ireversibila, de profunda si foarte lunga durata. De acest lucru, de partea de protest si clarificare, se ocupa oameni de mare calitate si sunt convinsa ca ei vor reusi pe partea legala sa opreasca aceasta eroare ireversibila. In schimb, noi aducem acest eveniment. Poate cu forta - pentru ca ne-am decis sa facem acest lucru ocolind orice aprobare - vom ocupa terenuri private. Singura aprobare pe care am cerut-o a fost pentru o scoala dezafectata de 5 ani, cu gauri in acoperis, in care stau vacile noaptea, dar care a fost construita de arhitecti italieni la sfarsitul sec. al XIX-lea. N-am primit inca aprobarea. Vroiam s-o pregatim pentru a caza oaspetii, desi foarte multi localnici isi vor deschide casele pentru noi. - In ce consta proiectul? - Proiectul este prima faza a unei intentii de armonizare cu proiectele UE, Cultura-Educatie-Dezvoltare. Mi s-a spus ca nu foarte multa lume stie ce inseamna sculptura monumentala. Ei bine, acum vin de la Rosia Montana si de la cariera de unde se vor duce zece blocuri de piatra a cate doi metri cubi, in care vor sculpta cei patru artisti romani si cei sase de pe sase continente, sculptori care isi vor lasa operele la Rosia Montana. Deci anul acesta incepe plantarea unui muzeu de sculptura monumentala in natura. Cred ca proiectul in sine aduce intr-adevar o perspectiva de durata, pentru ca perenizarea lui poate fi realizata dupa primul simpozion, prin construirea unui centru international de sculptura care sa fie in legatura cu celelalte centre din lume si care va antrena cu certitudine un turism legat si de interesul pentru arta. Prin acest centru se vor realiza o scoala de vara, expozitii si, o data la doi ani, o bienala de sculptura mica, prima din lume. - De unde vin finantarile? - N-as fi putut sa incep acest proiect fara Leonard Rachita, care este unul dintre cei 10 sculptori invitati, dar si singurul specialist in sculptura monumentala pe care il cunosteam. Cand ne-am hotarat sa realizam acest simpozion, ne-am dat seama ca va fi foarte greu sa avem la timp sponsorii. Am pornit cu asociatii din Franta si Belgia, precum si cu participari private. Pana acum "traim" foarte bine, desi cu economii, dar am cumparat piatra de sculptura si am asigurat locurile unde vor fi cazati artistii. Nefiind un proiect lucrativ, am gasit totusi un mare sprijin in presa. Mai avem o saptamana de intalniri cu sponsori si fundatii. Nu ne e teama. Esentialul il avem deja. - Artistii vor lucra liber? - Nu li se impune nici o tema. Li s-a spus ca dorim sa facem sa renasca viata la Rosia Montana si i-am rugat sa ne trimita din timp schitele pentru a putea decupa blocurile de piatra. - Sunteti in contact cu asociatiile care militeaza pentru apararea Rosiei Montane? - Desigur, am invatat multe lucruri unii de la altii. Cea mai importanta e Asociatia Alburnus Maior, care ne-a adoptat inca de la inceput. - Ce alte activitati vor mai avea loc pe langa tabara de sculptura? - Vor fi proiectii cinematografice cu filme ale tinerilor regizori romani, conferinte de arheologie, concerte. Sunt trei zile (25, 26 si 27 august) care se suprapun cu "Fan-Fest"-ul, apoi vom pleca cu sculptorii straini la Targu Jiu. Dorim sa mergem si la Memorialul Sighet. - Cum e vazuta acum Rosia Montana de media franceza? - Toti se mira ca inca se mai vehiculeaza un proiect pe tehnologie cu cianuri intr-o tara care doreste cu fervoare sa se integreze in UE. Se pare ca intr-adevar este o goana spre pecetluirea acestei catastrofe pana la integrare, pentru ca ulterior conditiile vor fi mult mai vitrege. Cei care vor sa pacaleasca un popor si o tara nu vor reusi sa pacaleasca si Europa. Simpozionul este organizat de AISS - Association Internationale pour les Symposiums de Sculpture, in colaborare cu AIESM - International Association for Monumental Sculpture Events, Montevarchi, Italia, AFRA - Association France Roumanie Art, Paris, si cu L'Alliance belgo-roumaine, Bruxelles. Acest proiect va fi inclus in cadrul viitorului Centru International de Sculptura, patronat de IACA - International Art Centers Association. Din Comitetul de Onoare fac parte Ionel Haiduc, Sorin Ilfoveanu, Cosmin Covaciu - prefectul Regiunii Rosia Montana, Horia-Roman Patapievici, Mihai Oroveanu, Jean-Claude de Salins - Conseilleur d'Honneur d'AIAP aupres l'UNESCO, ES Fawzi Mohamed Elsaid Gohar - ambasadorul Egiptului, ES Jaap Werner - ambasadorul Olandei, ES Adrian Guillermo Mirson - ambasadorul Argentinei, Ioan Piso, Andrei Plesu, Serban Cantacuzino, Radu Portocala, Alex Leo Serban, Cristian Preda, Mircea Mihaies s.a. Un articol de Iulia Blaga