A 17-a editie a Festivalului National de Teatru (FNT) se va incheia in aceasta seara, dupa un maraton de doua saptamani, cu cateva spectacole in fiecare zi, desfasurate pana noaptea tarziu.
Festivalul s-a deschis la Sibiu, vineri, 2 noiembrie, cu spectacolul „Faust”, dupa J.W. Goethe, regizat de Silviu Purcarete, si se incheie astazi, de la 19.30, cu o reprezentatie de exceptie la Odeonul bucurestean: „Visul unei nopti de vara”, montat de Victor Ioan Frunza, la Braila, dar si cu una contestata: „Tragedia lui Carmen”, pusa in scena de Ion Caramitru, care se va juca mai tarziu, de la 21.00, la Sala Mare a Nationalului bucurestean.
Alte 90 de reprezentatii s-au dat in teatrele bucurestene in acest interval. Criticii spun ca festivalul s-a polarizat in jurul a doua mari spectacole: „Faust”, al lui Silviu Purcarete, si „Viata cu un idiot”, al lui Andriy Zholdak. Alte spectacole de referinta au fost „Nora” , in regia lui Thomas Ostermeier, „Regele Lear”, al lui Tompa Gabor, precum si cele puse in scena de Maniutiu, Dabija, Afrim si Felix Alexa.
O dezamagire a fost spectacolul coregrafei Vera Mantero, de la Centrul National al Dansului. Printre neajunsuri se mai numara faptul ca multi regizori au montat pe o scena cu gradene si putini spectatori au putut ajunge la spectacole, desi au fost mai multe reprezentatii in aceeasi seara.
PLUSURI
1. Fenomenul Teatrul ACT.
Au avut loc aici lansari de carte, expozitii (retrospective), discutii, teatrul a avut un spatiu privilegiat si nu s-a mai pierdut intr-un foaier.
2. Combinatia teatru-dans, mai multe module, mai multe sectiuni.
3. Regizorul, pol central al creatiei teatrale.
Radu Afrim a aratat masura talentului sau, cu doua spectacole extrem de diferite: „Inimi cicatrizate” si „Povestiri despre nebunia noastra cea de toate zilele”.
4. Invitati din strainatate. Pentru festival au fost selectionate spectacole din Romania, cat si din Franta, Belgia, Germania, Portugalia si Republica Moldova.
5. Spectacole memorabile.
„Faust”. O adanca reflectie despre om, despre cultura si mai ales despre demonism. Spectacolul este foarte interesant pentru ceea ce spune despre Mefisto. Ofelia Popii, interpreta lui Mefisto, a fost revelatia festivalului, jucand in mai multe spectacole.
„Pescarusul”. O privire simpla, directa, intransigenta a lui Andrei Serban. Lumea lui Cehov este supusa unei analize fara iluzii si utopii inselatoare.
MINUSURI
1. Selectia preferentiala a unor regizori. Daca unii regizori au avut cate sase sau cinci spectacole, la diferite sectiuni, cazurile lui Alexandru Dabija si Mihai Maniutiu, altii - precum Andrei Serban - au fost prezenti numai cu unul.
2. „Tragedia lui Carmen”. In regia lui Ion Caramitru, spectacolul a fost reprezentat atat in cadrul Festivalului Enescu, cat si acum in cadrul Festivalului National de Teatru, ca spectacol invitat. Criticii sunt de acord ca montarea lui Caramitru lasa de dorit.
3. Spectacolul mult-laudatei coregrafe Vera Mantero, de la Centrul National al Dansului, a fost o dezamagire.
4. Multe spectacole s-au jucat pe o scena cu gradene si doar un public limitat a avut acces.
5. Teatru jucat la Circul Globus. La „Trilogia evreiasca” au intrat numai 55 de spectatori. La „Shoah. Versiunea Primo Levi”, de la Circul Globus, s-a defectat orga de lumini, spectacolul intarziind mai mult de o ora. Daca intrai la toaleta de la circ, puteai sa ai „bucuria” de a fi plouat, pentru ca se sparsese o instalatie si apa curgea direct din tavan.
6. O slaba promovare prin afise, in oras.