La numai 29 de ani, soprana Alexandra Coman a avut parteneri de scena celebri, printre care Placido Domingo sau Jose Carreras. Saptamana trecuta, soprana a sustinut alaturi de Domingo un concert in Mexic.
Eleva a lui Luciano Pavarotti, Alexandra a cantat alaturi de Carreras si pe scena Ateneului, in decembrie 2004. Talentata si distinsa, ea spune ca numai in strainatate isi poate construi o cariera solida.
EVZ: Ai cantat alaturi de Carreras si Domingo. Cum este sa fii alaturi de ei pe scena?Alexandra Coman: Acum cativa ani, am cantat intr-o gala, la Los Angeles, impreuna cu Placido Domingo, iar in urma cu o saptamana am sustinut un concert, alaturi de el, in Mexic.
Sa canti alaturi de Carreras si Domingo este o responsabilitate imensa, dar nu este greu, deoarece sunt niste colegi extraordinari care ma inspira chiar si in timpul concertului. Carreras iubeste Romania si ar reveni cu drag, pentru a sustine si alte concerte.
Ce onorariu castigi pentru un concert alaturi de ei?Un vis devine bine platit (nu in Romania), daca esti valoros. Glumeam, de fapt, este o binecuvantare. Onorariul meu este confidential. Prefer sa nu comentez, pentru a nu starni invidii. Cel mai dificil este sa fiu departe de casa, dar imi dau seama ca aceasta este singura modalitate pentru a-mi construi o cariera solida.
Apari mai des pe scenele din strainatate decat la Opera Nationala. De ce se intampla acest lucru? Repertoriul Operei Nationale are mai multe lipsuri, din pacate. Lipsesc opere care obligatoriu ar trebui sa existe in repertoriul oricarui teatru important.
Anul acesta am debutat pe scena Operei Nationale cu rolul Susanna din "Nunta lui Figaro". As accepta, in limita timpului disponibil, si alte invitatii.
Alagna, victima a manipularii
Mama ta este actrita Carmen Maria Strujac, cunoscuta din seria "Haiducii". Cum ti-a influentat cariera o mama, la randul ei, artista?Faptul ca mama este actrita m-a influentat enorm in alegerea profesiei. Am crescut mergand la teatru de cateva ori pe saptamana. Acolo erau prezenti si artisti lirici pe care eu ii admiram atat de mult incat, cand ajungeam acasa, incercam sa cant ca ei. Mama este alaturi de mine permanent, ne sfatuim in privinta tinutelor de scena si ne consultam de cate ori pregatesc un nou rol.
Care iti sunt modelele?Sunt doua profesoare carora le datorez enorm: doamnele Arta Florescu si Maria Serafimovici. Universitatea de Muzica am terminat-o in 2002 la clasa profesoarei Maria Hurduc, care de asemenea m-a incurajat si m-a ajutat foarte mult. Am avut doua modele care m-au inspirat ca artist: Katia Riciarelli si Jose Carreras.
Cum iti explici scandalul cu Roberto Alagna, recent huiduit de public la Scala din Milano?Nu stiu cum a cantat Roberto Alagna in acea seara, dar fiind un artist exceptional, sunt convinsa ca nu a meritat ceea ce i s-a intamplat. Cred ca a fost o manipulare a unui coleg frustrat.
In Romania se practica destul de timid aceste manifestari negative si sunt intotdeauna aranjate. De asemenea, se mai practica si aplauzele excesive si nemeritate.
La noi, publicul de opera este foarte restrans. O parte din vina pentru acest lucru o au televiziunile. Acestea, in loc sa promoveze profesionisti, fabrica false vedete din amatori. .
Cum se impaca tehnica cu fiorul artistic?Tehnica vocala este foarte importanta, dar trebuie sa lucrezi toata viata pentru a o perfectiona. Cantul meu vine din inima. Nu este intotdeauna perfect, dar e mereu sincer.
Daca nu as fi suta la suta implicata si convinsa de ceea ce fac, as renunta. Repausul vocal si studiul zilnic ar fi reteta ideala pentru o cariera de succes.
Mimi din "La Boheme"
Ce roluri pregatesti?
Anul acesta am cantat foarte mult in Spania, am debutat in zarzuela "Luisa Fernanda", am participat la foarte multe gale si am cantat in "Carmina Burana".
Pregatesc patru roluri in paralel. Vor urma niste spectacole in Franta: "Ariadne auf Naxos", "Pescuitorii de perle", "Nunta lui Figaro" si concerte alaturi de Domingo si Carreras. Rolul cel mai drag sufletului meu este Mimi din opera "La Boheme".
Succes
In direct, la marile televiziuni de afara
Alexandra Coman a cantat pentru prima data in strainatate in 1996, la Palais Corbelli din Viena. In Romania a debutat cu un rol integral, Magda din opera "La Rondine", de Puccini, la Universitatea Nationala de Muzica, in 2002.
A interpretat in acelasi an si rolul Mimi din "La Boheme", la Los Angeles. A sustinut un concert-gala la Leipzing cu Carreras, transmis de ZDF, si un recital la Opera din Roma, difuzat in direct pe TelePace.
A mai intruchipat-o pe Micaela din "Carmen", de Bizet, la Witchitta - Kansas City, sau Susanna din "Nunta lui Figaro", de Mozart, la Fort-de-France, in Martinica si Bucuresti.
Simona Chitan