Dupa ce vreme de zece ani productiile Teatrului National din Timisoara nu au fost de vazut la Bucuresti, saptamana aceasta, pe scena Nationalului bucurestean si la Bulandra putem vedea trei spectacole, printre care `Athenee Palace Hotel`, in regia lui Alexander Hausvater. Spectacolul se va juca astazi, de la ora 19.00, pe scena Teatrului National. De asemenea, joi, 15 martie, de la ora 19.00, se va juca pe scena de la Bulandra spectacolul lui Radu Afrim - `Krum`, de Hanoch Levin, iar vineri, 16 martie, de la ora 19.00, `Edward`, dupa Christopher Marlowe, in regia lui Szabo Istvan.
Razboiul prin ochii unei ziariste
Scenariul piesei `Athenee Palace Hotel` este o adaptare dupa romanul cu acelasi nume al lui R. G. Waldeck. Spectacolul, ca si cartea, reconstituie chiar ziua caderii Parisului ocupat de nazisti, totul concentrat in Bucurestiul anului 1940, in celebrul Athenee Palace Hotel de pe Calea Victoriei, unde evenimentele se precipita, iar perso-najele sunt prinse intr-un soi de centrifuga a istoriei.
Rosie Waldeck, o ziarista americana, vine la Bucuresti si va scrie o carte despre evenimentele acelor zile, un hotel care devine, pentru o zi, kilometrul zero al istoriei Romaniei, culminand cu declaratia de abdicare a lui Carol al II-lea.
Regizorul declara in timpul repetitiilor ca `spectatorul nu este un client la bordel care trebuie sa plece satisfacut`. `Athenee...` este un spectacol cu multiple planuri, iar scaderile lui ar fi momentele diluate care fac legatura intre povesti, al unui spectacol care uneori marseaza, pe portiuni, spre cronica unui razboi anuntat. Spectacolul este jucat in mai multe limbi - romana, germana, maghiara, rroma, engleza, franceza, spaniola, rusa si italiana.
Swing, tango sau cantec andalusian
``Athenee Palace` este o piesa in care muzica incepe cu jumatate de ora inainte de a intra publicul in sala si se termina o data cu iesirea lui la finalul spectacolului. Cuvantul-cheie este grandoarea insotita de diversitate`, spune Dan Simion, compozitorul muzicii. `Exista muzica romaneasca, doina metamorfozata in mister, cantec de joc romanesc pe care se deruleaza scenele ursului, swinguri americane, tangouri, cantec andalusian, rusesc, vals pentru violoncel si pian si vals orchestral pentru orchestra, orga si cor, muzica pentru pian, arii de opera, cabaret german, muzica franceza`, explica compozitorul.
De la roman la piesa
Accente cinematografice
Un roman-reportaj despre dramaticul an 1940 in Romania, scris `la cald` de corespondenta `Newsweek` la Bucuresti, publicat succesiv in SUA si Marea Britanie (1942). Romanul a fost editat la noi anul trecut de Humanitas. Spectacolul lui Alexander Hausvater se desfasoara intr-o scenografie minimalista, cu schelele metalice ale unui hotel in care se petrec mai multe povesti. Tabloul regelui in sepia troneaza pe fundalul scenei. Atmosfera e completata de costumele cameristelor, valetilor, ale caror miscari sacadate au accente cinematografice.
Simona Chitan