Proiectul urmareste familiarizarea elevilor cu valorile muzicii clasice in mod practic, prin auditia efectiva, in completarea cunostintelor teoretice propuse de programa scolara. Iar interesul elevilor si al profesorilor fata de proiectul “Asculta 5 minute de muzica clasica” a crescut: in anul scolar 2014-2015, la proiect au participat 120.000 elevi, in anul scolar 2015-2016, 145.000 elevi, in anul scolar 2016-2017, 165.000 de copii, iar in anul scolar 2017-2018, 210.000 de elevi, preponderent din ciclul gimnazial, au ascultat muzica clasica la scoala – o crestere importanta fata de anii scolari precedenti. Fisierele audio au fost ascultate in orele de muzica, de dirigentie sau in pauzele dintre ore.
In mod concret, Radio Romania Muzical a pus la dispozitia scolilor si liceelor din Romania, prin inspectoratele din fiecare judet, 48 lucrari din muzica clasica, insotite de scurte explicatii pe intelesul copiilor. Proiectul a avut si o componenta activa pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe site-ul proiectului (www.romania-muzical.ro/5minute). Pe parcursul a 24 de saptamani, intre octombrie 2017 si iunie 2018, Radio Romania Muzical a premiat cate 10 copii care au raspuns corect la cele doua intrebari saptamanale referitoare la lucrarile muzicale ascultate in cadrul proiectului. in total s-au oferit 240 premii constand in CD-uri oferite de sponsorul concursului, Universal Music Romania. Saptamanal, s-au primit, in medie, 1700 de raspunsuri corecte la concursul organizat sub egida proiectului.
De asemenea, a fost organizata a treia editie a Concursului National “Asculta 5 minute de muzica clasica”, cu doua sectiuni: de desene inspirate de muzica clasica, pentru elevii claselor primare (231 participanti), si de eseuri inspirate de auditii muzicale (191 participanti), pentru elevii de gimnaziu. La fiecare sectiune, s-au oferit cate trei premii, valoarea totala a acestora fiind de 3000 lei.
“Asculta 5 minute de muzica clasica” inseamna si auditia muzicii clasice in spatii neconventionale, in lunile martie si octombrie ale fiecarui an. in 2018, partenerii proiectului sunt: Cora, Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, ParkLake Shopping Center, Baneasa Shopping City, Pitesti Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza, Iulius Mall, Palas Mall, CRH Romania, PWV Romania, Castelul Bran, Librariile Humanitas, Raiffeisen Bank, Mood Media.
Declaratii ale elevilor
„Nu stiam mai nimic despre muzica clasica, dar am constatat ca poate fi incantatoare”
„Proiectul „Asculta 5 minute de muzica clasica” este laudabil. El ofera copiilor si tinerilor oportunitatea de a veni in contact cu mari compozitori, cu creatiile acestora. Multumim Radio Romania Muzical!”
"E importanta muzica clasica. iti da un sentiment de liniste."
"E important sa asculti muzica clasica, pentru ca iti dezvolta cunostintele. Descoperi si alt stil de muzica, care s-ar putea sa-ti placa."
"Explicatiile au fost foarte utile”.
"Cu siguranta acest program nu ar gasi un teren favorabil daca nu ar fi atat de bine pus la punct din punctul de vedere al selectiei lucrarilor muzicale, al valorificarii lor prin intermediul unor solisti de talie si de reputatie internationala si, n-as lasa pe ultimul loc, comentariul care vine sa completeze ceea ce ne-a spus muzica."
"Muzica este, intr-un fel, linistire sufleteasca; te ajuta sa fii mai linistit. Muzica ocupa un loc foarte important pentru noi, pentru ca avem atatea lectii de facut, obosim foarte usor, avem teze, lucrari… si-n acelasi timp, o ora pe saptamana de muzica cred ca este destul de buna."
Declaratii ale profesorilor
"Salut aceasta initiativa a postului Radio Romania Muzical si consider ca aceasta initiativa vine in ajutorul nostru, ca profesori de educatie muzicala, in primul rand prin asigurarea unui material de calitate in ceea ce priveste muzica clasica, dar nu in ultimul rand si asigurarea unei descrieri foarte deosebite a lucrarilor prezentate in cadrul acestor auditii. Mi-a placut abordarea stilurilor de muzica - foarte variate, din toate epocile istoriei muzicii si, in al doilea rand, prezentarea acestor piese e succinta, este la obiect si cred ca merge exact pe fixarea cunostintelor, mai ales ca reuseste sa capteze foarte bine atentia elevului prin concursuri."
"Am facut-o cu gandul la copiii de la clasa unde sunt eu diriginta. si, ulterior, ocupandu-ma si de toate proiectele care se deruleaza in scoala, le-am spus si colegelor mele, pentru ca nu mai facusem aceasta activitate cu ei pana acum. Din ce ii cunosc eu, ma gandeam ca nu asculta muzica clasica acasa si-atunci m-am gandit sa incerc sa-i apropii de anumite valori pe care cred eu ca le transmite acest gen muzical. Cred ca proiectul a fost util.”
“Proiectul a fost o idee extraordinara. in primul rand, noi avem nevoie de foarte multe instrumente care sa ne ajute pe noi sa obisnuim copilul sa asculte muzica. Pentru noi, sincer, a fost mana cereasca sa avem la dispozitie in primul rand o baza materiala - auditiile acestea pe care ni le-ati oferit si pe care noi am putut sa le folosim in fiecare ora chiar si, bineinteles, acele explicatii pentru auditii, care i-au facut pe copii sa inteleaga mult mai bine ce s-a intamplat de-a lungul timpului in muzica.”
Cristina Comandasu (Radio Romania Muzical), coordonatoarea proiectului: “Nu cred in ideea destul de vehiculata ca actul cultural autentic nu-si mai gaseste locul intre preocuparile generatiei tinere de astazi; cred cu tarie ca cei mici sunt exact asa cum ii crestem noi, cei mari. Muzica clasica nu este doar un moft, ci o expresie a unei intregi civilizatii, Reperul intr-o lume sonora din ce in ce mai alambicata. De aceea, este esential ca cei mici sa ajunga sa cunoasca acest reper nu doar invatand despre portative, diezi si tonalitati, ci ascultand efectiv muzica, deschizandu-se astfel spre un univers in care, ei insisi marturisesc, gasesc relaxare, liniste sau pur si simplu, altceva decat cotidianul. De aceea ma bucur ca proiectul “Asculta 5 minute de muzica clasica” are ecouri pozitive in scoli. si sunt recunoscatoare fata de profesorii care s-au implicat; fara munca lor, si eforturile mele de a selecta, comenta si comunica piesele din proiect, ar fi fost inutile.”