Albumul "Anotimpurile" de Vivaldi, intr-o orchestratie inedita, cu solo nai in locul viorii, reprezinta o premiera mondiala, pe care Gheorghe Zamfir a realizat-o la implinirea a 50 de ani de cariera. Orchestratia pentru nai si cvintet a fost creata de muzicianul Lucian Moraru. Albumul a fost inregistrat in doar doua zile, in urma unui turneu in Canada.
EVZ: De ce este o premiera mondiala? Gheorghe Zamfir: Niciun alt naist nu a avut curajul sa atace aceasta partitura. Inregistrarea albumului s-a facut cu emotii, trairi, zvacniri, inclestari. Acest album demonstreaza ca cei 50 de ani de stradanii si munca neobosita, adica toata viata mea dedicata naiului, nu a fost zadarnica.
"Anotimpurile" de Vivaldi au mai fost interpretate la un alt instrument decat vioara, pentru care a fost scrisa partitura? "Anotimpurile" au mai fost interpretate in strainatate la flaut. Naiul are valente superioare de interpretare flautului. Flautul este metalic, nu are caldura. Naiul are un sunet catifelat, uman, ce se apropie de inflexiunile vocii umane. Este unul dintre cele mai emotionante instrumente, care iti da o stare de transa, aproape mistic. In 1988, inregistram in Florida un disc, la nai si orga, in acompaniamentul unei foarte bune orchestre din SUA - "Diana Bich". CD-ul urma sa contina compozitii din stilul baroc, clasic si lucrari proprii. Producatorul m-a intrebat intr-una din zile: "Ce-ar fi sa va ganditi la "Anotimpurile" de Vivaldi? Cred ca ar fi un succes fenomenal". Am ramas pe ganduri, caci auzisem lucrarea lui Vivaldi de multe ori, dar stiam cat de imposibila este pentru nai partitura viorii solo. Nu am crezut vreodata ca voi putea sa cant la nai "Anotimpurile".
Naiul nu este receptat mai mult ca un instrument folosit in interpretarea folclorului? Naiul nu inseamna numai folclor, numai romanta, sarba, doina sau hora. Naiul are esente mult mai adanci. Muzica lui Vivaldi, in stil baroc, este de o perfectiune si o frumusete uluitoare. Insa, in ultima vreme, se cazuse in desuet si prost-gust: prea canta toata lumea Vivaldi, prea se banalizase. Am vrut sa aducem o nuanta inedita.
Cum a inceput colaborarea cu Lucian Moraru? Eu cu Lucian Moraru am facut si in anii trecuti proiecte destul de curajoase. Moraru este un foarte fin muzician. In septembrie anul trecut, el a venit la mine si mi-a propus proiectul. Am fost foarte sceptic initial, dar apoi am zis: "Bine, sa fie". La inceputul lui octombrie, la primele repetitii, au inceput transformarile de rigoare, de integrare si adaptare a naiului in partitura. Am luat aproape nota cu nota, am vazut cat de mult din fiecare melisma, arpegiu sau gama poate fi schimbat pentru nai. Am muncit cu Lucian si cvintetul lui cate opt ore pe zi. Am vrut sa prezentam "Anotimpurile" in alta lumina si sa-i dam alte dimensiuni.
Ati prezentat "Anotimpurile" in cadrul unui turneu in Canada, in avanpremiera. Proiectul a fost prezentat in ianuarie intr-un turneu in Canada. Am repetat la Toronto cate sase-sapte ore pe zi. Am cantat "Anotimpurile" la Montreal, Ottawa, Winnipeg, Calgary, Edmonton si Vancouver. Dupa turneul canadian, compozitia a capatat maturitate. Albumul a fost inregistrat, cand ne-am intors la Bucuresti, pe 25 si 26 martie, imprimand timp de doua zile cate opt ore pe zi. A fost o nebunie frumoasa.
Zamfir, acompaniat de cvintet
Muzicianul Lucian Moraru (foto stanga) a realizat orchestratia "Anotimpurilor" pentru nai si cvintet special pentru Gheorghe Zamfir (foto dreapta). Cvintetul "Athenaeum String Quintet" este format din Gabriel Gheorghe (prima vioara), Viorel Bustean (a doua vioara), Lucian Moraru (viola), Dan Joitoiu (violoncel), Silviu Prodan (contrabas). Albumul lansat maine, la ora 11.00, la Sala Mica a Ateneului va fi prezentat de Mihai Cosma si Andrei Keresteley.