Lucia Hossu-Longin lanseaza astazi, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Roman, volumul `Memorialul durerii. O istorie care nu se invata la scoala`, editat de Humanitas, impreuna cu zece DVD-uri. Realizatoarea TV povesteste despre `procesul comunismului` inceput in 1991, la TVR 1, cu serialul documentar `Memorialul durerii`, fara sa primeasca ajutorul institutiilor statului.
EVZ: Dupa 140 de episoade de `Memorialul durerii`, au ramas personaje de care v-ati atasat?Lucia Hossu-Longin: Ma simt atasata de toti protagonistii. Dar, datorita unor imprejurari de viata, a relatiilor mai apropiate si de mai lunga durata cu ei si a arhivelor despre ei, as putea sa-mi dau doctoratul in biografiile unor oameni precum Elisabeta Rizea si grupul fratilor Arnautoiu, seniorul Corneliu Coposu, luptatorii din Fagaras, Constantin Ticu Dumitrescu, episcopii greco-catolici deveniti maturatori la Sighet, schimband reverenda in zeghe, liderii generatiei ‘56, inginerul Gheorghe Ursu, ucis in subsolul Inchisorii Rahova, taranii vranceni si cei din jurul Aradului, cu fratii lor impuscati ca pe front in linia intai pentru ca s-au opus colectivizarii, parintele Nicolae Steinhardt si Maria Cenusa, al carei `Jurnal` este o marturie cutremuratoare a curajului si fidelitatii femeii bucovinene.
Dintre tortionari, cine v-a ingrozit cel mai tare si de ce?Generalul Alexandru Nicolschi, care m-a transformat, pe parcursul unei discutii, din jurnalist in anchetat. Aveam sentimentul ca ma hipnotiza. Era ceva uluitor. Lipsa de credinta, incapacitatea de a-si asuma o minima responsabilitate, cruzime ce amintea asemanarea pe care o victima a lui, Adriana Georgescu, o facea intre general si un sobolan. O stare diferita am trait in garsoniera din Cluj a lui Liviu Borcea, socotit cel mai mare satrap de la Canal, comandant al lagarului `Midia`, cel care avea zilnic programata o rata de morti. Ei, bine, acest om de peste 80 de ani, bolnav, parasit de copii, de prieteni, mi-a starnit mila. I-am luat portocale si dulciuri, dar n-am ezitat sa-l intreb de ce a fost atat de violent si de crud in tinerete. El mi-a aratat o fotografie pe perete in care era imbracat in uniforma Securitatii si din cuvinte aproape smulse mi-a marturisit ca tragedia vietii lui a inceput cand a imbracat aceasta uniforma.Buget de austeritateCum ati reusit sa faceti toata aceasta munca si cu ce buget?In toti acesti ani am lucrat in buget de austeritate. N-am platit consultanti, desi am folosit istorici tineri, extrem de valorosi, cea mai mare parte de la CNSAS. Ceilalti mari specialisti, acad. Al. Zub, Dennis Deletant, Marius Oprea, Romulus Rusan, au comentat fara nicio pretentie materiala. N-am platit nici interviurile. Nimic. Am avut alaturi echipa Studioului de Film, echipa care a avut de suferit in ani pentru ca lucra la `Memorialul durerii`. Studioul a fost desfiintat in 2004. Oamenii - trimisi in alte redactii. Am ramas putini, dar am rezistat.
Ati avut parte de presiuni si amenintari?Au existat imediat dupa lansare, dar n-au contat. Am invatat de la personajele mele sa-mi asum acest risc, al rostirii adevarului. Cel mai tare deranja `actualizarea Memorialului`.Eram atentionata ca filmul trebuie sa se opreasca in 1964, anul eliberarii detinutilor politici. Ce caut in deceniile Ceausescu? Unele publicatii indrazneau sa scrie despre `Crima de la TVR`. Crima de a veni in prezent.`Vocea mea n-a putut fi stinsa`Realizarea acestui serial v-a schimbat si viata personala?Viata mea in acesti ani a fost o goana neintrerupta sa-i prind in viata pe cei ce au suferit in detentii politice. As putea spune ca eu si echipa mea am locuit in transee.Suferinta, penitenciar, moarte, zeci de mii de minute de confesiuni devastatoare. Si totusi iubesc aceasta lume atroce. Pe valorile interbelice, pe aceste personalitati si pe rezistenta lor s-a ridicat Romania de care trebuie sa se bucure generatiile azi. S-a pus vreodata problema sa plecati din TVR?Da. S-a pus in intervalul 2001-2004. Am o corespondenta cu presedintele de atunci care ar inrosi anumite fete. Vocea mea n-a putut fi stinsa. Caci acesta era substratul. Plecam eu, pleca si `Memorialul`. Am beneficiat si de sustinerea morala a romanilor din exil, a Asociatiei Fostilor detinuti Politici si a Academiei Civice. Ce anume din `Memorialul durerii` trebuie sa apara in manuale?Tot. In Romania a existat un regim criminal, de esenta stalinista, un sistem care nu se va mai repeta in istorie. O epoca in care s-a realizat `devalorizarea tuturor valorilor`. Romania a dat o rezistenta unica in desertul rosu al celor 50 de ani de comunism, o rezistenta dublata de o nesfarsit de mare suferinta.
Episoade dramaticeDestinul lui Corneliu CoposuPrintre cele mai cutremuratoare documentare din `Memorialul durerii` se numara: > `Drumul spre Grecia duce la Jilava`> `Drama Bisericii Greco-Catolice`> `Viteaza din Nucsoara`> `Corneliu Coposu, un destin`> `Evadarile din Gulag - Tudor Greceanu`
TraseuDe la Eminescu la GherlaIn mai 2004, cand episoadele din `Memorialul durerii` au ajuns la marturii despre anii ‘80, filmul a fost oprit si nu s-a reluat decat un an mai tarziu, la cererea Asociatiei Nationale a Fostilor Detinuti Politici si a Academiei Civice. Realizatoarea serialului, Lucia-Hossu Longin, a adunat o bogata experienta documentaristica in spate. Pe langa `Memorialul durerii`, a realizat filme documentare despre Mihai Eminescu, Constantin Brancusi, Liviu Ciulei, Silviu Purcarete.