' Noua Lege a Cinematografiei prevede ca 3% din Fondul Cinematografic sa revina ANF. Din acesti bani la Jilava s-au construit primele doua depozite.
' In acest an, s-au restaurat filmele "S-a furat o bomba", "Independenta Romaniei" si "Padurea spanzuratilor".
' Intrarea Romaniei in UE va permite arhivei sa acceseze fonduri speciale pentru restaurarea filmelor, asa cum a facut deja Ungaria.
' Aveti spatii noi pentru pastrarea filmelor?
— Avem doua depozite noi la Jilava, climatizate, care asteapta doar sa le fie montate rafturile. Fiecare poate adaposti circa 30.000 de bobine. Planul nostru e sa construim 11 depozite pentru a cuprinde toata colectia care are cam 400.000 de bobine.
' Din ce bani le-ati construit?
— Din procentul de 3% care a inceput sa ne vina de la Fondul Cinematografic. Am avut cam 10 miliarde de lei, destul de consistent. Sa vedem ce-o sa construim anul acesta.
' In ce stadiu e digitalizarea colectiei?
— Ea a inceput sa se faca. Am inceput cu filmele de interes, mai ales cu cele artistice.
' Cele mai vechi, probabil.
— In general, criteriul a fost calitatea, nu vechimea. Am luat filmele importante. Exista doua feluri de transpunere: in telecine-ul nostru, la CNC, unde avem o colectie de 5000 de DVD -uri si casete, si exista o colaborare cu Studioul Abyss, unde e un telecine foarte performant in high definition si unde s-au facut pana acum 30 de filme romanesti.
' Transpunerea se face repede?
— Nu, pentru ca o transpunere dupa negativ implica o etalonare plan cu plan. Un film poate avea 2000 de planuri.
' Ati inceput acum cativa ani sa scoateti pe casete video o colectie de filme romanesti. De ce nu le scoateti si pe DVD?
— Ar trebui sa puneti aceasta intrebare CNC-ului, pentru ca ei sunt proprietarii de drepturi. Noi suntem doar administratorii si depozitarii.
' As vrea sa stiu mai multe despre "Padurea spanzuratilor" si despre proiectul de restaurare a sa de catre World Film Foundation, infiintata de Martin Scorsese.
— Exista doar o intentie de la Dan Burlac, dar inca nici o scrisoare oficiala. Avem, in schimb, o propunere de la Cinemateca din Bologna, care are un laborator de restaurare si care s-a oferit sa ne ajute cu restaurarea acestui film. Saptamana viitoare plec la Bologna si o sa discut.
' O sa vi se ceara bani pentru restaurare?
— Nu stiu, astept sa vad. Intrand in Uniunea Europeana ar trebui sa putem accesa fonduri europene pentru restaurare, asa cum a facut Ungaria. Intamplator, la Bologna va avea loc acum si o intrunire a Asociatiei Cinematecilor Europene, al carei membru suntem chiar de la infiintare, de-acum aproape 12 ani. In cadrul asociatiei exista programe pentru asa ceva, destinate statelor membre UE.
' Ce presupune, de fapt, restaurarea?
— Restaurarea intervine acolo unde negativul a suferit deteriorari, acolo unde in emulsie exista parti lipsa, zgarieturi. Filmul e incarcat in program pe calculator, se recompune imaginea pe zonele respective si apoi se retranspune pe pelicula. Asta e restaurarea clasica digitala. Restaurarea poate tine si de suport, si de perforatii, si de lipituri. Noi am reparat din punct de vedere mecanic tot negativul filmului lui Liviu Ciulei, apoi l-am recopiat printr-o masina care astupa zgarieturile si imperfectiunile suferite de negativ in decursul timpului.
' Aveti filme degradate? In ce stadiu sunt acum filmele pastrate la Jilava?
— Depinde din ce punct de vedere judecam degradarea. In general as putea clar sa afirm ca 98% din negativele noastre sunt intr-o stare foarte buna. Greseala e ca toata lumea judeca dupa ceea ce vede pe ecran. Pe ecran se vede o copie. Arhiva n-a beneficiat de copii noi, de asta ne-am facut un laborator propriu de prelucrare.
' Da, dar s-a tot spus ca la Jilava bobinele n-ar fi pastrate cum trebuie.
— Imi pare rau, climatizarea e facuta de-acum 10 ani. Asta e munca noastra de 10 ani. Pana acum am ajutat cam 14.000 de bobine de negativ. Vechile depozite au fost reamenajate si climatizate, nu la standardele celor doua depozite noi, dar foarte bune pentru pastrarea negativelor.
' Cele 2% filme degradate ce reprezinta?
— stiti ce se intampla? si aici e o problema: negativele, cand au venit in arhiva, asa au venit : din laboratoare, din difuzare, de unde au venit. Un negativ ajuns in arhiva e greu sa suporte niste degradari in timp, pentru ca nu se umbla la negativ decat atunci cand e copiat. Daca i-ai facut unui negativ niste zgarieturi in laborator, la Buftea, asa a ramas. Singurul lucru care i se poate intampla in timp e aparitia acestor microorganisme : mucegaiuri :, cum le spunem noi, dar din fericire colectia noastra nu e afectata. Am vazut in alte tari arhive care sufera groaznic. Mucegaiul asta n-apare de azi pe maine, ci in decurs de 20-30 de ani. Lumea nu prea intelege, dar vorbeste. Daca lucrurile au fost lasate pana in ‘90, noi incercam sa tot indreptam. Mai e o boala a arhivelor de film de care ANF inca nu sufera, Sindromul Vinaigre, care inseamna pierderea elasticitatii suportului, degajarea de acid acetic si care duce la deteriorarea imaginii. Acest sindrom e incurajat de umiditate si de conditiile improprii de pastrare.
' Cand vin cei 3% in acest an?
— Vin in transe lunare, trimestriale, in functie de cum isi incheie cei de la CNC bilanturile. Oricum anul asta ei se duc tot pe constructia depozitelor.
ISTORIA ARHIVEI NATIONALE DE FILME
ANF s-a infiintat pe 4 iulie 1957, in subordinea Ministerului Invatamantului si Culturii. Pana in 1989 s-a aflat in subordinea Centralei Romaniafilm, iar din 1990 pana azi s-a plimbat de la Centrul National al Cinematografiei la Ministerul Culturii si Cultelor, ajungand inapoi la CNC. ANF pastreaza circa 13.000 de filme romanesti de lungmetraj, fictiune, scurtmetraj, animatie si documentar, 2670 bobine originale de filme romanesti document din perioada 1897-1930, 3400 de jurnale de actualitati din perioada 1936-1974, 21.000 de filme straine, peste 294.000 de fotografii, 2000 de afise originale, precum si documente cinematografice. Are in proiect si infiintarea unui Muzeu al Cinematografiei Romane, dar n-a cautat inca un spatiu. Semicentenarul ANF a fost sarbatorit aseara la Sala Eforie a Cinematecii si va fi marcat intreg anul prin proiectia unor fragmente de filme vechi, iar in aceasta luna printr-o expozitie de afise restaurate digital si proiectii din jurnale vechi de actualitati. Potrivit Ancai Mitran, 5% din negativele romanesti sunt deteriorate. Conform legii, producatorii autohtoni privati nu sunt obligati sa lase o copie a filmului la ANF daca nu doresc.