Conflict pe cale de soluţionare
Vicepreşedintele CJ Mircea Ghiurco a declarat că a convocat la discuţii reprezentanţii celor două instituţii pentru a încerca găsirea, de comun acord, a unor soluţii care să nu mai provoace întârzieri în ceea ce priveşte lucrările de descărcare de sarcină arheologică pe traseul autostrăzii „Transilvania”. „Am convenit ca în cel mai scurt timp să se elimine inadvertenţele din documentaţii şi să se dea avizul de descărcare de sarcină”, a adăugat sursa citată. Mircea Ghiurco a mai precizat că Muzeul Judeţean de Istorie a semnat cu Compania Naţională de Autostrăzi un contract pentru descărcarea de sarcină arheologică a unui tronson de 7 kilometri, efectuându-se lucrări pe 2,37 kilometri. „Până acum au fost descărcaţi 720 de metri şi există documentaţie pentru încă 800 de metri, problemă care poate fi rezolvată operativ”, a mai spus vicepreşedintele CJ Sălaj.
Costuri mai mari
Directorul Muzeului Judeţean de Istorie şi Artă Zalău, Elena Musca, a afirmat că inadvertenţele despre care vicepreşedintele CJ Mircea Ghiurco vorbea constau în faptul că în raportul întocmit de şeful secţiei de arheologie, Dumitru Gheorghe Tamba, se specifică faptul că acesta din urmă a efectuat cercetări pe o anumită lungime, iar la final a solicitat descărcarea pentru o lungime mai mare unde s-au făcut lucrări de supraveghere arheologică la lucrări efectuate în anii anteriori.
În ceea ce priveşte ritmul în care lucrările de descărcare de sarcină au loc, Elena Musca a precizat că Muzeul calculează lucrările în metri liniari şi că acestea se desfăşoară pe o lăţime de 70 de metri de-a lungul tronsonului. „Aşezarea de la Paliş a însemnat lucrări pe 170 de metri liniari şi o lăţime de 70 de metri. Fiecare metru pătrat a fost cercetat din punct de vedere arheologic, motiv pentru care durata şi costurile lucrărilor au fost mai ridicate”, a mai spus directorul Muzeului. Sursa citată a precizat că Muzeul lucrează cu coordonatorul grupului operativ al Programului Naţional de Cercetare Arheologică „Autostrada” în ceea ce priveşte protecţia patrimoniului cultural naţional. „Acesta avizează direct facturile, documentaţia, pontajele şi le trimite la Compania de Autostrăzi. Fără avizul său nu se fac decontări. Până acum am primit toate avizele pentru că acest coordonator a apreciat probitatea arheologilor şi calitatea bună a lucrărilor”, a mai spus Elena Musca.
Contract pentru suplimentarea de fonduri
Elena Musca a mai spus că pe viitor urmează să fie făcute demersurile pentru un nou contract de suplimentare a fondurilor pentru porţiunea de 7 km, manifestându-şi încrederea că în cel mai scurt timp toate problemele de natură economică vor fi rezolvate. „Imediat ce primim sumele de bani şi timpul ne permite, începem lucrul. Cea mai mare lucrare pe cei 7 km a fost această aşezare. În plus, proprietarii ne-au permis să lucrăm pe terenul lor. Ce a rămas, cu lucrări simultane, se poate termina în 2-3 luni dacă timpul ne permite”, a mai spus sursa citată.
În ceea ce priveşte traseul autostrăzii în Sălaj, directorul Muzeului Judeţean a spus că după cercetările efectuate pe teren înainte de proiectarea propriu-zisă a traseului „se pare că în Sălaj ar exista minimum 28 de aşezări”. „Trebuie scos tot ce este acolo. În plus, se va săpa şi între secţiuni. Ceea ce pot spune este că lucrările se fac conform standardelor şi procedurilor aprobate de Comisia Naţională de Arheologie”, a conchis Elena Musca.