Unul dintre cei mai cunoscuti artisti romani pe plan mondial, coregraful Gigi Caciuleanu pregateste o noua premiera: „l’Om DAdA”, spectacol de teatru coregrafic care va fi prezentat la sala Atelier a Teatrului National Bucuresti pe 11, 12 si 13 martie 2016.
„Este un spectacol despre fiecare dintre noi si nu un demers intelectualist. Toti suntem dadaisti, defragmentam, aruncam ceva din noi pe scena si in viata. Se va numi “l’Om DAdA”, pentru ca am vrut sa aduc alaturi „om” in limba romana, cu „dada”, care face parte din universal. Am pornit de la textul lui Tristan Tzara, L`homme approximatif, pe care l-am redescoperit dupa atata vreme. E un text care mi se pare superb de poetic, deloc absurd, frumos, CUVANT TAIAT, stufos, plin de semnificatii, foarte actual chiar si dupa 100 de ani. „Omul aproximativ” (nimic nu este mai aproximativ decat fiinta umana!) este de fapt, in spectacol, personajul omului cat se poate de ne-aproximativ, de precis, care trebuie sa fie clovnul, actorul si dansatorul. Intr-un cuvant DansActorul. Sper sa fie in primul rand un spectacol al zilelor noastre. As putea considera “l’Om DAdA”ca pe o continuare a acelui discurs al demagogului interpretat de Lari in “D`ale noastre”. Discurs al lui Catavencu dezmembrat de mine, redus doar la vocale si doua consoane suieratoare, ceea ce a constiutuit deja, de fapt, un fel de actiune dadaista. Astfel, voi continua cu Lari Giorgescu in “l’Om DAdA”, ceea ce am inceput in “D`ale noastre”, unde l-am celebrat cu toata dragostea pe pre-dadaistul Caragiale (sa ma ierte puristii!)” a declarat Gigi Caciuleanu, intr-o conferinta de presa organizata vineri, la Teatrul National Bucuresti (TNB).
Traducerea textelor din limba franceza a fost realizata de Ion Pop. Spectacolul „l’Om DAdA” este produs de Teatrul National Bucuresti, Centrul de Cercetare si Creatie Teatrala „Ion Sava”, „Gigi Caciuleanu Romania Dance Company” si Fundatia Art Production.
„Dada a aparut ca o revolta fata de absurdul cruzimii, al razboiului, al comunismului in faza embrionara, ca o negare a logicii. O revolta care n-a dus, insa, la distrugere ci, fara sa ofere directii precise, a deschis calea catre „Omul Aproximativ”, incert. Orice incercare de aranjare a lumii intre linii bine conturate a condus la dezastre, si atunci de ce sa nu-i lasam omului privilegiul de a-si dansa viata cu incertitudinile sale, in felul sau „dada”, cat se poate de constructiv? Ii multumesc domnului Caramitru care a spus „da, da”, imediat ce am propus acest proiect”, a adaugat coregraful. 2016 este un an plin de semnificatii, marcand nationalul neaos in universal, revolta romaneasca ancestrala sublimata intr-un curent estetic centenar si o matematica a aproximarii, definita de Tristan Tzara, pe axa Moinesti-Zürich, in congruenta cu Paris-Bucurestiul lui Gigi Caciuleanu.
2016 nu e doar anul dadaismului, ci si anul Marelui Will. Ion Caramitru, director al Teatrului National Ion Luca Caragiale din Bucuresti, a fost desemnat Ambasador Cultural Shakespeare in Romania, de catre Consiliul Britanic la Bucuresti si Ambasada Marii Britanii, in cadrul programului „Shakespeare lives”. Astfel, Ion Caramitru a anuntat vineri ca, la sugestia criticilor si la cererea jurnalistilor si publicului, TNB intentioneaza sa preia spectacolul „Folia, Shakespeare & Co”, realizat de "Gigi Caciuleanu Romania Dance Company" si jucat pana acum, itinerant, in cateva sali din Bucuresti si strainatate.
„Gigi Caciuleanu Romania Dance Company” a fost infiintata cu sprijinul JTI, corporatie care s-a remarcat de-a lungul anilor prin sustinerea predilecta a dansului contemporan. Intalnirile JTI, eveniment definitoriu pentru identitatea companiei, organizat annual incepand din 2000, reprezinta un reper al calitatii pentru iubitorii acestei arte. De mai bine de 20 de ani, JTI sponsorizeaza, in Romania, unele dintre cele mai importante evenimente culturale: Festivalul International de Teatru de la Sibiu, TIFF, Festivalul de film Comedy Cluj, turneele nationale Pianul Calator, Flautul de Aur, Duelul Viorilor etc.
Foto: Iulia Antocica/Bliss Photography